the ecstasy of saint theresa- 4B4

Ecstasy of St. Theresa

Od hluku k mašinkám

the ecstasy of saint theresa - 4B4
vydává MUTE CS, 2001, Pigment - 13:13, Susurrate - 38:56, ...fluidtrance centauri... - 12:38, Free-D (Original Soundtrack) - 63:33
Recenze psána z kompletu číslo 527

Asi žádná jiná česká a jak se říká nezávislá kapela neudělala takovou díru do světa, jako právě the ecstasy of saint theresa. Bohužel v naší malé kotlině moc uznání a potlesku na podiích ve svém nejsilnějším období nezažila. Možná i to bylo příčinou jejího rozpadu v roce 1994. V těch dobách kapelu tvořily 4 lidi a to Irna Libowitz, Jan Gregar, Petr Wegner a samozřejmě Honza Muchow. K popisu tvorby extáze má sloužit čtyřalbum 4B4.

Ve velmi pěkně vyvedeném obalu (i když nevím jak dlouho vydrží, když půjde z ruky do ruky) na vás čekají dvě u nás vydaná alba, tedy sussurate a free-doriginal soundtrack), jedno EP Pigment, které u nás vyšlo pouze na vinylu a v neposlední tadě u nás nikdy nevydané EP naročené živě pro pořad Johna Peela na BBC nazvané FluidTrance Centaury. K tomu dva klipy. Co si přát více. Alba sice nevycházejí v originálních obalech a taky potisk disků je odlišný, ale to nic nemění na tom, že jde bezesporu o jedno z největších milých překvapení tuzemských firem v letošním roce.

Ti kdo znají the ecstasy of saint theresa pouze z poslední doby musí být asi pořádně překvapeni poslechem kytarových stěn na prvních dvou počinech. Ještě že sussurate vyčistili a zmástrovali, jinak z toho docela obstojně bolí uši. Bicí už tak trochu v tanečním rytmu, kytary občas vyjedou nějakým sólem nebo vyhrávkou a do toho perfektně zapadá zpěv Irny Libowitz. Na EP Pigment taky můžeme najít první opravdu hitovou skladbu, a to Who's s tak trošku punkovým nádechem, ale taky nádherně klenutým vokálem a kupodivu čitelnou kytarou. Na následující dlouhohrající desce sussurate se zvuk kapely výrazně pročistil a přidal se mužský vokál, ale kytary si tady pouštějí pusu na špacír pořád v hodně velké míře. Zpětná vazba sem, zpětná vazba tam. melodie se jakoby derou na povrch (skladba swoony) až se na něj dostanou a to pak stojí opravdu za to. Důkazem je písnička (nebojím se toho pojmenování) icecream star.

Třípísňové minialbum fluidtrance centauri zastihuje kapelu asi ve vrcholném období její tvorby. Dostatečně zasněné plochy spolu s občasnými výlety do kytarových poloh. Kapela ještě více objevila krabičky a syntezátory. John Peel věděl kam sahá a tahle kapela se mohl stát jednou z největších hvězd světové hudební scény. Je to premiéra této desky u nás v České republice a je dobře, že u nás nakonec vyšla.

Poslední v řadě stojí fiktivní soundtrack free-d (original soundtrack). Krok stranou, či spíše pořádný skok. Kytary odloženy, nastupují samplery a další elektronická hejblátka a spousta přírodních ruchů a samplů. Elektronika pokořila vše co kapela do téhle doby tvořila. Když jsem si tohle album kdysi koupil, vzpamatovával jsme se z prvního poslechu docela dlouhou dobu, než jsem ho do přehrávače zasunul znovu. Odměnou mě bylo to nejpůsobivější snění, jaké jsem kdy prožil.

Skladby:
Pigment - What's, Square Wave, Who's, Honeyrain
Susurrate - Pistacchio Places, Swoony, To Alison, Icecream Star, Sweetabys, Thorn In Y'r Grip, Seven, Absinth
fluidtrance centauri - Fluidum, Alpha Centauri, Trance (Between The Stars)
Free-d (Original Soundtrack) - Vacuum Blow, Surfing On Steam a) Deep Inside The Sun b) Endless Experience, Trance (Between The Stars) - Beyond The Train Remix, Her Eyes Have It, Sooper Kosmos, Interstellar Overdose, Trance (Between The Stars) - Meadow In Terry's Chair Remix