Novinky

Young Gods, 26.4., Fléda, Brno

Young Gods Než si ale tento fakt mohlo publikum potvrdit na vlastní oči, poměrně to trvalo. Předkapela Gnu začala hrát po půl desáté. Ve svém půlhodinovém setu předvedla hráčský um a sytou porci energie. Jejich hardcore s chytrými melodiemi a hutnými kytarovými riffy rozhodně nenudil. Úspěch neměla zdaleka jen hitovka a obvyklý vrchol koncertů Gnu Když hoříš. Na to, že Gnu jsou zástupci přeci jenom dosti jiného hudební žánru než Young Gods, je diváctvo, natěšené přirozeně především na hlavní hvězdy večera, vydatně povzbuzovalo.

Young Gods nastoupili na pódium asi deset minut po desáté a spustili zostra. Playlist koncertu se skládal vyjma pár výjimek z nového alba Super Ready / Fragmenté. Divákům byly v krátkém sledu prezentovány About Time, C'est quoi c'est ca, El Magnifico a Super Ready / Fragmenté. YG se vrací novým albem ke kořenům. Své dvacetileté výročí oslavovali YG unplugged koncerty, kdy odložili elektroniku a nahráli své hity "dřevním" způsobem. Jejich předposlední album je ambientní a hodí se spíše k osamělé meditaci. Album Super Ready / Fragmenté ale vrací YG zpět rockovou tvář. Písně mají tah na branku a jsou tou charakteristickou roztodivnou směsicí elektroniky a kytarových riffů (ty jsou ale na koncertech pouštěny jako samply, takže "živá" kytara byla vidět za večer jen párkrát) známou pro zvuk YG z 80. a 90. let. Vypalovačky s rockovým nádechem tvořily převážnou většinu produkce. Nicméně prostor dostalo i několik pomalejších skladeb. Un Point c'est tout má bluesové srdce. Slova šeptaná temným Treichlerovým hlasem plně korespondují s pomalým delta blues tempem doplňovaným explozivními bluesrockovými sóly, někde v dáli přitom zní neustálé cvrlikání cikád občasně přehlušené erupcí úderných samplů vytvářejících z písně nevídaný útvar. Fantazie!

Young Gods Vynikající Show byla skvěle nasvícená. Za kapelou byla světla v podobě vertikálních pruhů, které halily sál do bílé, zelené a červené. Franz Treichler měl na stojanu na mikrofon přidělaný světlomet, který mířil vzhůru a vytvářel kolem něj sloup světla. Střídání záblesků vertikálních pruhů navozovalo v kombinaci s produkcí YG bezchybnou atmosféru. Především v bílém, oči nejvíce oslepujícím, světle celá situace vytvářela scénu, kdy na pódiu excelují "mladí-staří bohové" a jejich vyznavači se jim u nohou svíjejí v epileptické extázi.

V těchto chvílích jsem si uvědomil sílu YG a důvod, proč se jejich věk pokaždé tak zdůrazňuje. Frontman a základající člen Young Gods, Franz Treichler, se svým démonickým hlasem a tanečními kreacemi na svůj věk opravdu nevypadá. Vyžilý zjev Ala Cometa sice naznačuje, že míchání samplů pravděpodobně člověka toliko životní energií nenaplní. Nicméně projev YG působí zcela neopotřebovaně a "berou" ho staří i mladí. V publiku jsem zahlédl otce se synem. Po mé pravici stála paní kolem padesátky se svým pupkatým manželem, zatímco zleva na mě naskakovalo pocvokované, vlasaté individuum s černým lakem na nehtech. Přede mnou se pak vlnily dvě dámy, které svých 30 svíček na dortu sfoukly před pěknými pár lety. Kupodivu se ale všichni výtečně bavili. Po Everythere YG poprvé skončili, ale brzy byli vytleskáni zpět, aby přidali poklidnou Stay With Us, kdy Comet dokonce opustil svůj pultík a vzal do ruky "kytaru sitharu" (sithar je tradiční "indický" nástroj s dvěma vrstvami strun). Velké odezvy se dočkala píseň a možná největší hit YG vůbec Skinflowers. YG se nechali vytleskat ještě jednou a z alba TV Sky zahráli po Skinflowers ještě Night Dance.

YG mě rozhodně přesvědčili o svém výjimečném hudebním nadání a rozptýlili i moje staromilecké brblání ve stylu: "Když to jsou takoví kytaroví virtuosové, proč si musí kytary pouštět ze samplů?" Pozorovat soustředění hudebníků na pódiu ve chvíli, kdy Comet přesně čekal na správný úder Trotinových paliček, aby podtrhl sílu rytmiky industriální hradbou, zatímco Treichler vévodil pódiu v záři kužele světla kytarovým sólem, bylo úžasným zážitkem. Když v About Time Treichler zaměřoval světlometem konkrétní obličeje při skandování: "And the winner is..." pomyslel jsem si, že vítězi nebyli pouze v tu chvíli "osvícení", ale spíše publikum jako celek...

Fotky: Autor článku (c) 2007