Novinky

Lvmen - Mondo

lvmencdcover.jpg Lvmen - Mondo
6 skladeb / 39:34, Day After Records

Celých pět let to trvalo, než se vytrvalí příznivci Lvmen dočkali vysněného pokračovaní úchvatného alba Raison d´etre. Kapela mezi tím podstoupila personální změny na dvou postech, podstatný zbytek však zůstal stejný, včetně příslušnosti k ašské značce Day After. Úvodem se okamžitě nabízí logická možnost srovnávat s dílem předešlým, tento postup jsem se rozhodl z velké části opustit a zaměřit se především přímo na výtvor nový.

Album obsahuje šest tradičně čísly označených skladeb, tedy Lvmen No.8 - 13, s výtečným zvukem od Dana Šatry (ex-Tom Is My Sugar, ex-Point) a Ondřeje Ježka, zabalených opět do minimalisticky pojatého bookletu s jemně kýčovitým zlatavým popiskem. Vše začíná pozvolnou úvodní rolí načichlou předehrou, která předehřívá ušní bubínky pro následující dvojku, kde dávají Lvmen vzpomenout na staré časy. Vrcholný nápor tu však přichází už v časném začátku bez jakékoliv nervy drásající gradace, po chvíli převezme otěže čistě basová pasáž, která dočasně vnáší milé zvukové i rytmické zpestření. Celkově se skladba naopak zvolna uklidňuje a končí tak jak začala, krátkým náladotvorným proslovem z vybraného filmu. Trojku vystihuje příjemně vtíravý kytarový riff, Husarovy větrné samply a vzájemné překrývání melodického zpěvu s ječákem, které se objevuje i v následující skladbě, působící jemně nervózně díky zasekávaným bicím, skučícím kytarám a nasamplovanému zvuku kardiografu, který již pozvolna přichází o svého pacienta.

Pětka má punc medvěda, který se probral hlady během zimního spánku. Melnickovy bicí ji cíleně řinou vpřed a ve spolupráci s důraznou basou pohlcuje vše ve svém okolí. Akční náboj jí mimo jiné dodává krátká momentka zvukového záznamu boje, pravděpodobně z nějakého kung-fu filmu hongkongské výroby. Velkolepý poslech nabízí závěrečná skladba číslo šest, respektive 13. Posluchačova nálada se často mění během vteřiny o devadesát stupňů, strmá stoupání do skalnatých hudebních kopců, střídají nenadálé sjezdy a pády do melodicky úrodných nížin. Prvně se zde objevuje delší hlasová linka prezentovaná novým kytaristou, která je navíc melodická. Překvapující je vteřinová deformace z filmu vybraného mluveného slova v jejím úvodu, která je vytvořena radio vlnami pravděpodobně z mobilního telefonu. Působí to tak nemístně, že se to zdá být spíše jako chyba. Těžko soudit.

Výsledný dojem z Mondo tvoří samá pozitiva. Navýšení melodických pasáží, rytmických změn, filmových výseků a zpěvu. Bicí jsou oproti Raison d´etre tišší, ubylo činelů a bodavou chaotičnost nahradil důraz na konkrétní linku. Otevřel se tak prostor pro kytarové vyžití a variabilitu skladby. Album tak komplexně působí dojmem hudební cílevědomosti a v souvislosti s možným nástinem budoucí tvorby ve skladbě poslední i přicházející umírněnosti.

95%

navštivte:
www.lvmen.cz

poslechněte si:
www.dayafter.cz/store/index.php?id=5639