Novinky

Mitchell Akiyama - dekonstruktér klasických hudebních zdrojů

akiyama.gif V rámci již čtvrtého pokračování Live Electronic Session, ohlášeného na 21. dubna do Roxy NoD a tentokrát i s dvěma mimopražskými výsadky (20.4 v opavské Mrkvi a 23.4. v pardubickém Divadle 29), vystoupí kanadský multimediální umělec a významný zástupce experimentální elektronické scény, kanaďan s japonským jménem Mitchell Akiyama. Jeho oficiální tvorba, datovaná zhruba od konce minulého století, čítá několik nepřehlédnutelných alb. On sám je zakladatelem nezávislého vydavatelství Intr_version, sídlícího v Montrealu, které inicioval svým debutovým albem Intr_verse z roku 1999. Zde začal rozvíjet svou charakteristickou hudbu, založenou na práci s využitím klasických nástrojů, jako je klavír, kytara či smyčcové nástroje, které pak digitální cestou dekonstruuje a jinak upravuje, a tím jim dává zcela nový rozměr. Jeho zvukové textury stylově vycházejí z IDM, clicks´n´cuts, microdubu nebo ambientu, lze však vystopovat i ovlivnění současnou vážnou hudbou či "reichovským" minimalismem.

I další svá alba vydal Akiyama u neméně důležitých světových labelů, zabývajících se progresivními směry elektronické hudby: Hope That Line Don´t Cross z roku 2001 u Alien8 Recordings, Temporary Music, 2002 u německé značky Raster-Noton a zatím poslední loňské album If Night is a Weed and Day Grows Less u renomovaného belgického labelu Sub Rosa. To je zatím ze všech jeho alb nejmuzikálnější. Osmi skladbový opus nás zavádí do sfér abstraktně elektronických obrazců s vlivem vážné hudby. Dají se snadno identifikovat zdroje jednotlivých zvuků (piano, kytara, viola), které vrství a zkresluje, někde až do intenzivních hlukových útvarů, jindy mají čistě ambientní charakter se silně emotivním nádechem. Akustické základy jsou transformovány do nahodilých obrazců, znějících, jako by Fennesz efektoval Cageovo preparované piáno. Jiskřivě opalizující textury už představují výhradní složku na úkor "plastikmanovské" rytmizace skladeb na dřívějších albech. Pracuje taktéž, jako většina umělců z této sféry, s poruchovými zvuky (glitches), které dávají těmto nahrávkám jistou patinu rozostřenosti a nahodilosti, tak jako třeba u abstraktních malířů color fields painting.

Dalším jeho paralelním projektem je i kolaborace s Joshuou Treblem, jejichž společná alba najdete v katalogu Intr_version, pod hlavičkou projektu Désormais. Na svém kontě už mají dvě downtempová alba, to poslední z roku 2003, vydané pod dlouhým názvem Iambrokenandremadeiambroken... Podílel se i na několika kompilacích, věnujících se současné elektronické hudbě, jako např: Saturday Morning Empires (2003, Intr_version), A1. Raster-Noton. Archiv 1 (2004), Many Things Worth Living For (2004, Autoplate). Kromě hudby se Akiyama věnuje i videoinstalacím a web designu, což dokazuje hojná účast na prestižních festivalech nových médií celého světa.

Jeho výsadní doménou jsou taktéž živá vystoupení, kde pracuje s metodou live samplingu, podobně jako někteří další protagonisté laptop music, které jsme mohli vidět i u nás, na předešlých Live Electronic Session, pořádaných agenturou Muteme, jako Christian Fennesz, Jan Jelinek či Aoki Takamasa. Ti na platformě softwaru MAX/MSP manipulují se zvukem v reálném čase, čímž elektronické hudbě vtiskují jistou záruku výlučnosti a neopakovatelnosti (vystupoval, kromě jiného, na barcelónském Sónaru, navštívil montrealský Mutek nebo Futuresonic konaný v anglickém Manchesteru).

Spolu s Mitchellem Akiyamou vystoupí na LES4 také Belgičan Jérôme Deuson, se svým kytarově-laptopovým projektem aMute, vydávající taktéž na Akiyamově Intr_Version. V závěru akce pak vystoupí ještě společně s Stephanem Fedele, hráčem na bicí nástroje, ve volném improvizačním elektro-akustickém uskupení Arden. U této příležitosti přinášíme s Mitchellem následující rozhovor.....

akiyamacover.jpg Pocházíš z Kanady. Jak se liší tamní elektronická scéna třeba od německé clicks´n´custs scény, které, zdá se, v poslední době pomalu dochází dech? Je v přístupu nějaký rozdíl nebo je to jen fiktivní věc, kterou už internet dávno překonal?

Nemyslím si, že moje hudební působení lze jednoduše popsat jako: být součástí nějaké hudební scény. Má hudba samozřejmě vzniká na počítači, ale ten je spíše nástrojem, který dává strukturu hudebnímu procesu, který tvoří především živé nástroje, na které hraji já nebo mí spoluhráči. Takže, má hudební scéna je vlastně tak zajímavá a vzrušující, jako jsou spoluhráči, se kterými spolupracuji. Někteří pochází z Kanady, někteří z Ameriky, jiní zase z Evropy. Spolupráce je možná především díky internetu, ale začínám čím dál více zjišťovat, že tvorba hudby se váže k fyzickému kontaktu. Nevím jestli to takto cítí lidé z ostatních scén, ale pro mě je jakási intimita a bezprostřednost stále důležitější.

Jsi známý svou prací s akustickými hudebními nástroji, které pak elektronicky upravuješ. Jak vlastně postupuješ při samotném zpracování zvuku? Znamená to tedy, že máš i klasické hudební vzdělání?

Dokážu si představit, že elektronická hudba, kterou hraji, může být zahrána i živými hudebníky. V mé tvorbě je stále napětí mezi kompozicí - tedy přístupem, který umožňuje interpretaci i někým jiným než mnou - a hudbou, jako finálním objektem. Rád bych dosáhl toho, aby má hudba působila v obou směrech - i jako skladba i jako hotová zvuková skulptura. Samozřejmě mám hudební vzdělání ve hře na piano a kytaru. Bohužel ne dostatečné k tomu, abych věděl jak správně hudební pravidla porušit, ale zároveň dost na to, abych věděl, že je porušuji...

Jakou hudbu posloucháš, když se chceš odpoutat od skutečnosti? Je to hudba podobná té tvé či se naopak snažíš vymanit ze světa jedniček a nul?

Některou hudbu, která mě oslovuje, můžu označit za přímou inspiraci - týká se to samozřejmě hlavně skladatelů, jako Steve Reich, Debussy, Arvo Pärt atd. Také jsou zde určitě vlivy hudebníků z mého okolí - například Do Make Say Think, ale také jsem ovlivněn lidmi se kterými spolupracuji a jejich zájmy. Určitě jsem slyšel hodně skladeb a hudby, která mi zůstává v hlavě. Kdybych měl jmenovat: Animal Collective, Joanna Newsom, The Go! Team, Iron & Wine. Určitě nic, co by znělo přesně, jako moje hudba. Upřímně, vlastně takovouto hudbu moc neposlouchám. Mám rád ticho, které produkuje můj dům a nehlučné proudění svých myšlenek.

Jaký software vlastně používáš? Jakou vidíš roli moderních software, jako je např. max/MSP v současné hudební tvorbě?

Používám stejný software a pluginy již asi pět let a nemyslím si, že by to byla nějaká podstatná věc. Rozhodně ne více, než způsob, jakým hraji nebo jakým zaznamenávám hudbu mých spoluhráčů. Hraní na živé nástroje jsem se také díky tomu neodnaučil.

akiyama.gif Co si myslíš o internetu, jako o nástroji pro distribuci nahrávek a co si myslíš jako hudebník a majitel hudebního vydavatelství o P2P sítích a sdílení hudby? Skutečně kopírování zabíjí hudbu?

Sdílení souborů na internetu určitě hudbu nezabíjí, ale každopádně to každého nutí se zamyslet nad tím, co to vlastně znamená, dát nějakou věc k volnému použití. Těžko ale můžu říct, že by tyto věci nějak výrazně ovlivňovaly prodeje našich CD. Myslím, že ztráty z potenciálního prodeje jsou vyvážené se "ziskem", spojeným se zviditelněním našich alb.

Vydal jsi album původem českému rodákovi, Tomasovi Jirků. Spolupracujete spolu nějak více, nebo to byla jen jednorázová záležitost jednoho releasu, v podobě alba Entropy? Znáš ještě nějaké jiné české hudebníky?

Zatím nemáme žádný určitý plán. Musím přiznat, že o české hudbě moc nevím. To je jedna z nejlepších součástí turné - cestovat po nových místech a setkávat se s ostatními muzikanty.

Chystá tvůj vlastní label Inter_Version v blízké době nějaký nový zajímavý počin?

Máme připraveny další dvě EP, které jsou součástí ucelenější série. Jedno je od Ghislaina Poirier a druhé od francouzského umělce, jménem Encre. A s Joshua Treble jsem právě dokončil další nahrávku Désormais. Zatím ještě nemáme časový plán, ale všechny tyto projekty by měly vyjít na začátku léta.

více o čtvrtém pokračování Live Electronic Session na adrese www.muteme.cz/akce/050421_les4/index.htm

navštivte:
www.intr-version.com

poslechněte si:
Mitchell Akiyama - Fall Away Fall Away
Mitchell Akiyama - With Hope That (for Steve Reich)

autor je redaktorem serveru www.mufonic.net