Novinky

Sabor Discos / latino music

desordenpublico.jpg Desorden Público - Diablo
14 skladeb / 54:30, Guerra Sound Records / Sabor Discos

Desorden Público je v současnosti nejspíš nejznámější latino-americká kapela (pokud nepočítám muzikanty z Buena Vista, Jennifer Lopez, Glorii Estefan a podobné "proflákliny"). Pochází z hlavního města Venezuely, Caracasu a její vznik hledejme v druhé půlce osmdesátých let. První bezejmenné album jim vyšlo v roce 1988 a sklidilo v tropické domovině nečekaný komerční úspěch, po němž následovali další úspěšné desky a turné nejen po Venezuele a okolních státech, ale po celém světě.

DP mají -stejně jako Venezuela- rozporuplnou pověst skupiny kontrastů. Vedle textů o revoluci (nezbytný to místní folklór zapříčiněný jak chudobou, tak populárním duem Che & kubánský strýček Fido), bez mrknutí oka inkasují peníze za použití svých písní v reklamách kapitalistických bossů. Ideologii však nechejme stranou a věnujme se především hudbě. A ta je vskutku skvostná. Ačkoli jsou DP z jakési setrvačnosti řazeni ke ska, jamajské hudby v čirém skupenství se na "Diablo" těžko dohledáte. Vedle ska se totiž DP zajímají o další karibské, resp. latino styly jako cumbia, salsa, merengue či o funk a rock. Zmiňované žánry různě kombinují, avšak vždy zůstávají naprosto přirození, bez jakéhokoli náznaku křeče, jako by se jim rytmy, které jim středoevropan může jen bledě závidět, sypaly jaksi mimochodem z rukávu. K atraktivitě a zvukové bohatosti přispívá řada hostů, z nichž ten s největší visačkou V.I.P. se jmenuje Neville Staples (The Specials) a zpívá ve skladbě s názvem Black Market Man.

90%


satelitekingston.jpg Satélite Kingston - Subterrannia
7 skladeb / 27:53, Sabor Discos

To argentinští Satélite Kingston na to jdou přímo od jamajského (pra)lesa, o čemž mimo používaného přívlastku "Absoluto Ska" a náklonnosti ke Skatalites (na album zařadili jejich Dick Tracy), svědčí především hudba obsažená na CD "Subterrannia". Sedm skladeb výtečně zvládnutého ska s příchutí po jazzu, zpolovic instrumentální a zpolovic španělsky zpívané, je skutečně radost poslouchat. Hravou nenucenost, s jakou v úvodní Locura De Octubre elegantně citují už poněkud profláknutý motiv Manciniho Růžového pantera, nezbývá než obdivovat. A když už jsme v Argentině (SK pocházejí z Buenos Aires), tak nesmí chybět národní hudební specialita. Se stejnou lehkostí jako "pantera" se SK do off beatového rytmu v závěrečné Adios buster (kingston manners) -což je původně skladba od "krále tanga" A. Piazzoly- daří implantovat argentinské tango, včetně houslových trylků (čekal bych spíše akordeon, ale budiž). A věřte mi, že to jako kočkopes rozhodně nezní.

Sluší se poznamenat, že "Subterrannia" je -podobně jako "Diablo" venezuelských kolegů- nahrávka už poněkud staršího data (jedná se o debut z roku 2000). Zatím nejčerstvějším počinem KS je dvanáctiskladbové album "Una Isla" z roku 2003.

85%


Adji - Roots & Steady Beat
8 skladeb, Sabor Discos

Název alba hovoří jasně (a pravdivě), francouzští Adji s dojemnou pečlivostí oprašují hluboké kořeny jamajské hudby rocksteady a ska, k čemuž přisypávají špetku karibského koření calypsa. K dispozici jsem měl sice pouze čtyř skladbové promo, k tomu abych si byl jist kvalitami téhle tradice ctící kapely z Bordeaux, však stačilo dostatečně. Mimochodem, Sabor Discos mi přibalili ještě videozáznam z koncertu, takže jakýmkoli pochybám bylo definitivně odzvoněno.

75%


Ocho Y Media - Llegó La Hora!
12 skladeb / 59:45, Sabor Discos

Tomu, že Ocho Y Media nepocházejí z Latinské Ameriky, ale z Paříže, jsem zprvu odmítal uvěřit. Takhle žhavou salsu bych od přeci jen "studenějších" evropských nátur nečekal. A navíc na debutu! Dvanáct skladeb ve španělštině (jiný jazyk si snad u salsy ani nelze představit), které tak trochu evokují Buena Vista Social Club, roztančí, nebo přinejmenším rozhoupá do rytmu každého, kdo má uši na správném místě. Vzhledem k čerstvějšímu datu narození jedenácti(!) francouzských protagonistů je ovšem nasazení nastaveno přeci jen na vyšší tempové otáčky, než je zvykem u kubánských důchodců. Z "Llegó La Hora!" sálá upřímná a takřka animální radost z rytmu a tance na sto honů.

Občas do energických skladeb kapela přimíchá rap, a v Yescarga 2 nabudete dojmu, že slyšíte další z řady variací na nesmrtelnou Santanovu Oye Como Va. V závěrečné Otto e mezzo si v duchu: "jedenáct sals stačí drahoušku", početná formace odskočí do cirkusu. V estrádní melodii, která je pod plachtu stanu jak ušitá, vás kapela nenechá na pochybách a připojí i zvukové projevy cirkusové fauny.

www.ochoymedia.com

85%


Na závěr jsem si nechal několik kompilací. Za pozornost zcela po právu stojí dva díly kompilací Resto Pollo Rico, které přináší moderní muziku všemožných latino stylů (salsa, merengue, samba, rumba, cumbia, son, ...), která nezřídka ráda obcuje s rockem, ska či reggae. Na kompilacích naleznete kapely (jen namátkou: Antidoping, Skamoondongos, Rastrillos, Lacizana, Garbanzos, Santobarrio, Butumbaba, Parocivico, ...) snad ze všech zemí Latinské Ameriky od Mexika, přes Kubu, až po Brazílii, Portoriko či Argentinu. Pojítko mezi touto internacionální společností hledejte v podobném hudebním cítění, které jde doslova napříč kontinentem a ruku v ruce dokáže v mžiku roztančit celý parket.

Sabor Discos ovšem nezapomínají ani na lokální kapely. "Le Grand 6" je kompilace šesti kapel reprezentující městečko Mont de Marsan, kde mají Sabor Discos hlavní stan. Každá z kapel zde zastoupených tu má 2 tracky a jejich žánrový rozptyl je relativně značně široký. Největšímu zastoupení se těší rocková frakce čerpající z punk / hard core (Yelho, Swad), indie rocku (Superlux) i nu metalu (Fud). Místečko se našlo i pro hip hopové K.O. Kronik a pro mě osobně nejzajímavější kapelu sampleru - Les Nefles, která zábavným způsobem kombinuje pop, rock i folk s elektronikou a šansonem.

P.S. O propagaci Desorden Público a Satélite Kingston v Česku se před časem postaral tuzemský ska-reggae fanzin Banana, jenž na svou CD kompilaci "More BANANA Hits" zařadil od každé kapely po jedné písni ze zde recenzovaných alb.