Novinky

Luboš Malina - Afterparty / banjo patnáctkrát jinak

malina.jpg Luboš Malina - Afterparty
15 tracků / 45:13, Good Day Records

Luboš Malina, hráč na banjo (ale také klarinet, tarogáto - balkánský příbuzný klarinetu, píšťaly), známý především svým účinkováním v Křesťanově Druhé trávě, vydal u malého sympatického labelu Good Day Records třetí sólové album, na němž (výlučně na banjo) interpretuje z větší části převzatý materiál. Do většiny skladeb si však Malina přizval hudební hosty. Vždy po jednom do každé skladby (a vždy jiného), takže výsledný dojem vypadá jako album muzikantských duet.

Příznivci banja ovšem mohou zůstat klidní, zvuku jimi oblíbeného nástroje se jim dostane v prvotřídní hráčské kvalitě v míře vrchovaté. Nám laikům však bude deska připomínat cosi mezi hráčskou exhibicí a učebnicí pro banjisty, než kompaktně znějící album. S touto výtkou koresponduje i zařazení pěti tzv. madley´s (několik, v jednom tahu zahraných zkrácených skladeb v rámci jediného tracku). Vedle Beatles Medley (jedna ze tří výjimek, kde si Malina vystačil sám), v níž si budete moci vychutnat Yesterday a jestli mě sluch neklame i Here, There And Everywhere, a která logicky patří mezi ty posluchačsky vstřícnější, se setkáte i s Harp Medley, kde na foukací harmoniku preluduje legendární Charlie McCoy (výčet jeho angažmá by byl nekonečný) či rozsáhlejší Bach Medley. Bach není jediným klasikem, jehož díla Malina na "Afterparty" interpretuje. K slyšení jsou Mozart (Turecký pochod - zde je zvuk posílen přítomností druhého banjisty Martina Fridricha) a dokonce i Smetana (Vzpomínka na Plzeň).

Už jsem se zmínil o některých z hostů, těmi dalšími jsou cimbalisté Dalibor Štrunc a Marcel Comendant, bratr Luboše Pavel Malina na kytaru či spoluhráči z Druhé Trávy: Luboš Novotný na dobro a Martin Ledvina na mandolínu. Hostující nástroje přispívají k potřebné barevnosti, a jsou to právě (některé) skladby, kde Malina komunikuje ve dvou, kdy album působí nejpřesvědčivěji, nejpísničkověji, a tudíž i posluchačsky nejvstřícněji. Skvěle se Malina doplňuje s houslistou Stano Palúchem v cikánské melodii Gejza a Berta, v irském tradicionálu The Parting Glass s výtečnou vokalistkou Katkou García (Dún An Doras) či v Ježkově klasice Ezop a Brabenec ve vokálním podání Jiřího Suchého. Z toho plyne mé závěrečné: kdyby se Malina tolik neorientovat na hráčkou ekvilibristiku a dal větší šanci "písničkám", jeho posluchačská základna by se bezpochyby rozrostla.

60%

(Těch šedesát procent je za celkový dojem, o hráčských kvalitách zúčastnivších se interpretů licitovat samozřejmě nehodlám.)

navštivte:
www.goodday.cz