Novinky

Hally Belly - ...u Zpěváčků ve tři ráno...

hallybelly.jpg Hally Belly - ...u Zpěváčků ve tři ráno...
25 tracků / 79:41, Guerilla Records

Kapela Hally Belly vznikla z přirozeného přetlaku a ryzího nadšení již počátkem 80.let, tehdy ještě pod názvem Křížový výslech, aby se postupem času vykrystalizovala do podoby ryzího elektrifikovaného podzemního soundu, snoubícího v sobě klasické postupy garážového rocku typu Iggyho Popa či Ramones a domácího undergroundu, z něhož asi nejvíce navazovala na tradici snad všech tří podob legendární Umělé hmoty.

Tento svůj jednoduchý bigbítový sound Hally Belly přes četné personální změny neopustili dodnes, především díky neměnné poznávací značce souboru - zpěváku, kytaristovi a výhradnímu autoru textů i hudby, řečenému Svědek, a z jeho sveřepého postoje vyplývajícího outsiderského postavení na domácí hudební scéně, kdy kapela celou svou historií "pouze" plní roli jakýchsi tvrdohlavých plebejců nebo chcete-li poctivých dělníků českého undergroundu. Ostatně poměrně výstižně sama kapela komentuje svoje působení slovy, že "koncerty Hally Belly nejsou přehlídkou hudební ekvilibristiky a virtuozity, ale stále se opakujícím nekonečným mejdanem, při kterém nezáleží až tak na aparatuře, ale na chuti hrát, radosti z vzájemné sounáležitosti a uvědomění si vlastní svobody...".

Myslím, že tento úhel pohledu je klíčovou otázkou pro uchopení samotné podstaty celého alba, protože posluchač se tu kromě jistého kouzla bezprostřednosti a živelnosti, musí potýkat s až příliš vyčnívající skladatelskou a textovou jednoduchostí, doprovázenou navíc jen těžko přeslechnutelnými interpretačními nedostatky. Album ...u Zpěváčků ve tři ráno... sestává z patnácti čerstvě natočených, většinou však letitých "fláků" a na maximální možnou kapacitu kompaktního disku je doplněné o zhruba půlhodinový koncertní záznam z Hřebče u Kladna z roku 1986. Pakliže na něm Hally Belly znějí i díky roli saxofonu podzemněji a evokují zde sound výše zmiňované Umělé hmoty či první fáze Garáže, dnes lze jejich kytarový bigbít řadit spíše směrem ke klasickému pub-rocku - i když ve srovnání s takovými Echt! působí skutečně hodně ploše a neumětelsky.

Pakliže se ovšem oprostíte od striktně kritického náhledu a pokusíte-li se - nejlépe patřičně alkoholicky opojeni - navodit tu správnou atmosféru, při které může hudba Hally Belly býti oslovující, máte v rukou ten jediný správný recept k poslechu. Neboť čeho se Svědkovi a spol. nedostává z hlediska invence, originality a hráčského umu, to nahrazují nasazením, otevřeností a svým způsobem roztomilým frontmanovým šarmem. Co naplat, že Svědkovi jako zpěvákovi - což je někdy možná ku prospěchu věci (jelikož nad některými vysloveně prostoduchými texty typu "šukal jsem jí do prdele/od soboty do neděle" se při vší snaze můžete nejvýše pousmát) - je jen těžko rozumět a že jednotlivé kytarové riffy z kategorie "hobluj!" jsou z kategorie tisíckrát omletých rockových klišé, své osobité kouzlo Hally Belly jisto jistě mají. Možná se to dá jen skutečně velice obtížně obhájit, ale je to tak. ...i když, nejlépe si Hally Belly vychutnáte stejně jenom naživo, protože tahle kapela a její hudba hraná z domácích reprosoustav se prostě jaksi nerýmuje.

60%

mujweb.cz/www/pohlpetr/hally.htm