Novinky

Laptop je stejně jako kytara jen pouhý nástroj

Na čtvrteční akci live.experimental.session.3 v pražském Roxy-NoD připadla role předskokana domácímu projektu Ema Tomatucha, který spojuje talenty mladých českých elektroniků Floexe a Zka4t. Jelikož nikdo zatím pořádně neví, co od jejich společné práce očekávat, zeptali jsme se aktérů samotných.


ematomatucha.jpg Vaší společnou tvorbu v projektu Ema Tomatucha jsme ještě neměli příležitost slyšet. Mohli byste ji zkusit popsat, charakterizovat?

Floex: Naše tvorba je ve stádiu transformace, prvopočátku, hledání. Je to boj starých zavedených postupů s novými odlišnými koncepty hudby. Shodli jsme se na tom, že si nepřejeme, aby naše nové věci zněly jako nějaká syntéza těch našich předchozích. Boj o nějakou novou podobu hudby vedeme sami se sebou i mezi sebou. Ani náš tvůrčí cíl v tuhle chvíli není nijak zásadní. Od megalomanských projektů typu dvojcd s DVD jsme se dostali až na EP. Po jeho dokončení uvidíme, co dál.
Pokud jde o mne samotného, v hlavě se mi honí spousta myšlenek, ale výsledek je, jak doufám, snaha o radikálnější změnu v tvorbě. Snažím se oprostit od svého starého přístupu, který, kdybych to měl velice stručně shrnout, spočíval v jakémsi syntetickém konceptu hudby, vyváženosti ideálů kvalit, které jsem si pro sebe určil. Spočíval v hledání krásy v jasných melodiích, spletité formě, v hlubokých osobních emocích. Teď mi jde spíše o to, aby krása a hloubka byla schovaná za symbolickou bariérou pocitů z tohoto světa. Je to také cesta k větší abstraktnosti, už mi nejde tolik o nějaké nadčasové ideály a kvality, jde mi víc o přítomnost a jasnější názor. Oba dva bychom asi chtěli shodit ze stolu daleko víc věcí, ale tak lehce to nejde.

Zka4t: Já bych to popsal jako boj s našimi stereotypy. Snažíme se dělat věci jinak a nově, jako se o to snažilo, snaží a bude snažit spousta lidí. Tomáš je v tomto ohledu hodně vytrvalý a vlastně dlouhodobě dbá na to, aby jeho tvorba byla originální a něčím nová. Při pobytu ve Vídni objevil celé spektrum experimentální hudby (Apparat, Lusine atd...), která ho uchvátila možnostmi, které mu "klasická" elektronicko-akustická fúze nedovolovala.
A jak to tak u něho bývá, hodně se pro to nadchnul, pustil mi spoustu svých nových oblíbenců a tím vznikl podklad pro intenzivní debaty o tom jak a jestli je to přínosný proud. Nakonec tedy vycházíme z toho, co jsme si hudebně za těch pár let vyzkoušeli a konfrontujeme to s tím, co se nám líbí na současné experimentální scéně. Výsledky jsou často příliš čerstvé na to, abychom je mohli nějak hodnotit.


V projektu se setkávají dvě individuality s odlišnými hudebními zálibami - jak probíhala vaše spolupráce? Měli jste nějak rozdělené role? Měl někdo navrch?

Floex: Máme spoustu postupů a snažíme se, aby žádný nebyl tabu. Jediné, co se nám určitě neosvědčilo je, aby dva seděli ve stejnou chvíli u jednoho počítače. Naším velkým pomocníkem je internet, pomocí něhož spolu můžeme o hudbě takřka nepřetržitě komunikovat a přitom si každý zachováváme jakýsi druh tvůrčí autonomie. Skladby, které vznikají v tuhle chvíli vždy přijdou od stolu jednoho z nás a ten druhý se snaží to, co je do hudby vloženo, modulovat svým pohledem.

Zka4t: Víceméně fungujeme formou konzultací, posílání nápadů po internetu a debat jak elektronických tak čistě staromilsky hospodských. Model "dva kohouti u jednoho počítače" nebo "pejsek a kočička vařili" se nám neosvědčil, oba potřebujeme svou náladu a čas experimentovat.


Jedná se o vaší první spolupráci?

Floex: Ne, naší první důležitou spoluprací byl projekt RGB, který se uskutečnil minulý rok v divadle Alfréd ve dvoře. Jedná se o živou instalaci, v níž s námi mohou lidé pomocí speciálních barevných světel spoluvytvářet hudbu. Tento projekt je ještě stále ve vývoji a měl by být završen příštím rokem na festivalu nových médií v Paláci Akropolis, která by měla také významným způsobem jeho vývoj podpořit.

Zka4t: Určitě ne. Zaprvé mám pocit, že jsme si nemálo pomáhali i v rámci našich "samostatných" alb, dělali jsme společně (model dva kohouti u jednoho počítače) remix Tomášovy skladby Pointillice a hlavně jsme spolu dávali dohromady projekt RGB. Tam jsme si vyzkoušeli některé věci, které určitě využijeme 21. 10. v NoD.


ematomatucha.jpg V Roxy-Nod budete vystupovat poprvé před početnějším publikem. Co mají návštěvníci očekávat?

Floex: Náš koncert bude spíš symbolický - zahrajeme dvě, max. tři skladby bez živých muzikantů. Měl by to být jen takový pozdrav a nahlédnutí do laboratoře našich vznikajících skladeb - a taky něco jako "fakt respekt" Apparatovi, který v mém osobním pohledu na hudbu vytvořil malou revoluci.

Zka4t: Především půjde o krátké vystoupení, které bude samo o sobě experiment. A jeho podoba se může na poslední chvíli dost změnit. Určitě budeme klikat myšma, kroutit kroutítka, tahat šavle a pravděpodobně zkusíme efektování nějakého živého nástroje (myslím, že by to mohl být klarinet).


Budete předskakovat již zavedeným německým projektům Apparat a AGF. Co si myslíte o jejich tvorbě?

Floex: Apparata jsem objevil na svém rezidenčním pobytu minulý rok v Museu Quartier ve Vídni a jeho hudba mě totálně zničila. Za vrchol jeho tvorby považuju album Duplex a pak také právě jeho živé vystoupení. Díky němu jsem si uvědomil spoustu důležitých věcí, např. že vazba na Anglii, ke které se třeba i naše scéna tak úpěnlivě upíná, může být úplně milná, že možná daleko zajímavější a inovativnější věci se právě teď odehrávají nám někde daleko geograficky blíž, v Německu či Rakousku.
Myslím, že Sasha Ring dokázal po svém odpovědět na spoustu problémů týkajících se toho, kam jít v elektronické hudbě dál. Dokázal nabourat klasická zavedená zvukově-rytmická schémata, ve své hudbě používá algoritmické prvky, objevuje řadu nových vysoce sofistikovaných a experimentálních technik, které dodávají hudbě velkou organičnost. Kouzlo jeho tvorby však spočívá především právě v tom, že jeho skladby zároveň neztrácí na emocích a hloubce. AGF neznám tak důkladně, ale je pro mne zajímavá především jako ženský element v hudbě a pak také tím, ze dokázala díky svým básním do experimentální elektroniky vnést konceptuální, performativní charakter.

Zka4t: Přiznám se, že o AGF nevím zhola nic, takže se nechám překvapit. Zato Apparat znám velmi dobře, kvůli Tomášově neúnavné propagaci. Pro mě to není tak srdeční hudba jako pro Tomáše, mě se často líbí technicky a atmosférou... Je to pro mě spíš zdroj inspirace, než že bych to intenzivně poslouchal. V tomto směru mě baví více Lusine nebo Jelinek, možná kvůli tomu, že více smyčkují. Já mám smyčky moc rád a oni je umějí najít a doplnit moc pěkně. Apparat je takový rozvolněnější, což je to, co mě tolik nevyhovuje, ale co naopak ohromně vyhovuje Tomášovi.


Existují nějaké paralely mezi jejich a vaší tvorbou?

Floex: Myslím, že třeba v tom, že Apparat i my se hodně zajímáme o akustické zdroje zvuku použité v kontextu elektroniky. Další spojitost vidím v naší současné snaze najít určitou vyváženost mezi experimentálností a inovativností a na druhé straně snahou o to, aby hudba neztratila hudební kvality, emoce a hloubku.

Zka4t: Záliba v zajímavých zvucích.


Jak se vy osobně díváte na trend hudebníků, kteří vystupují sami jen s laptopem?

Floex: Mně je úplně jedno, jestli je to laptop, nebo kytara, protože z obou dokážu být stejně znuzen či nadšen. Laptop je stejně jako kytara jen pouhý nástroj. Důležité je, jakou energii dokáže hudebník přenést do publika.

Zka4t: Souhlasím s Tomášem. Jen já osobně jsem pro to, aby se dění na pódiu snímalo kamerou a promítalo za laptopáře. Nejde o to vidět pod pokličku, ale o to, že toto se tam děje, na to lidi přišli a to to odlišuje od puštění si CDčka. Vím, že se mnou v tomto ohledu spousta lidí nesouhlasí a jsou lidé, kteří se snaží chránit své "tajemství" nebo kteří tam opravdu jen zmáčknou play... U těch bych asi raději žádnou kameru nepoužíval.

navštivte:
www.floex.cz
www.zka4t.com

poslechněte si:
www.floex.cz/audio.html
www.zka4t.com/tracks.html

Hynek Dedecius - autor je redaktorem časopisu HIS Voice