Novinky

Ágnes Kutas & Jaroslav Kořán - Fililibi

kutaskorancover.jpg Ágnes Kutas & Jaroslav Kořán - Fililibi
18 tracků / 62:21, Pagoda / distribuce Black Point

"...hudba Ágnes je naléhavá prostá píseň oproštěná od cukrbliků a opepřená pálivou paprikoujsou to tiché modlitby, kterými třímá ohnivý temperament, který probudiv se, sežehne vše nadosah...". Tak nějak charakterizuje hudbu této v Praze žijící zpěvačky, houslistky a budapešťské rodačky Ágnes Kutas na svých internetových stránkách milovník nejroztodivnějších improvizovaných projektů Jaroslav Kořán. Po poslechu jejich společného alba, vydaného jako vůbec první lisované CD Kořánova vlastního vydavatelství Pagoda, lze pro něj jen ztěží najít přiléhavější popis.

Jaroslav Kořán má za sebou spolupráci s pěknou řádkou věhlasných i méně známých hudebníků (z těch nejznámějších vzpomeňme třeba Janu Koubkovou, Vladimíra Mertu, Janu Lewitovou, Pavla Richtera, Oldřicha Janotu a v neposlední řadě jeho bratra Michala). V posledních letech si oblíbil jednorázové projekty s hojnou účastí hudebníků z nejrůznějších žánrů, mezi nimiž se takřka pravidelně objevovala právě Ágnes Kutas. Na podzim roku 2001 začali spolu vystupovat jako duo, část jejich repertoáru se pak stala základem pro nahrávání alba Fililibi.

Fililibi je z maďarštiny převzatý výraz pro jednoho záhadného ptáka, jehož hravá kresba spoludotváří rozverný a barevně nesmírně pestrý obal, který namalovala sama Ágnes Kutas, jinak velmi uznávaná ilustrátorka. Ten je však na druhé straně i velmi prostý, zbavený jakéhokoliv exhibicionismu či příkras. Stejně tak je tomu i se samotnou hudbou této temperamentní Maďarky. Její písně se zřetelným folklórním odkazem vynikají přímočarostí, ale i zvláštní melodikou a šarmem. Melodická stavba skladeb je kromě výrazně naturálního Kutasové pěveckého výrazu dotvářena pouze tóny houslí či violy, rytmicky vždy ve vhodných okamžicích pak velmi citlivě doplňovaná Kořánovými perkusemi. Možná, že i díky poněkud nezvyklé nástrojové kombinaci a střídmým aranžím tak část materiálu z Fililibi může evokovat legendární pantonské album Bittové s Fajtem (Sám odděliv se, Velryba), v žádném případě se tu však nejedná o účel ani o nedostatek vlastní invence.

Kutas se hlasově (či z větší míry akcentem) pohybuje spíše někde mezi Mártou Sebestyén a Gábi Kenderesi z Kampec Dolores, přičemž k té první má blíže ve vyloženě hravých přímočarých lidových melodiích (Láska láska) - bohužel i s některými neduhy (použití již poněkud otřepaného irského motivu v Láska mě mučí), s tou druhou ji spojuje větší expresivita a žánrový přesah (Řeka). Kutas v převážné míře používá své mateřštiny, v několika skladbách však sáhla i po českých textech (včetně Jakuba Demla a jeho básně Pampeliška). Ty sice mají (logicky) daleko k frazeologicko-lingvistické dokonalosti (ach ta čeština!), nic jim to však neubírá na přirozenosti, čímž ve výsledku dosahují onoho pověstného kouzla nechtěného.

Fililibi sice není albem nikterak výjimečným ani objevným, přináší však hřejivou subtilní muziku s odkazem na folklórní tradice, navíc obohacenou o patřičnou dávkou expresivity, pročež si k němu zřejmě najdou cestu jak příznivci world music, tak i vyznavači experimentu a alternativy.

75%

navštivte:
www.softbooks.cz/snivci/

poslechněte si:
www.softbooks.cz/snivci/cd.nabidka.htm