Novinky

Glass is not that - Glass is not that

Koncept, který se zabývá sklem a jeho zvukovými možnostmi sesbíranými v novoborských sklárnách, ke kterým má autorka v rodinné linii i blízký vztah, doznal reálné podoby během podzimu minulého roku. Jde tedy o jakousi "zvukovou angažovanost ", která má upozornit na "neprávem" zanikající tradici výroby českého skla, která, bohužel, v rychle rozvíjejícím se globalizovaném světě podléhá levným výrobkům „z pásu“ čínské provenience.

Na albu jsou použité zvuky tohoto materiálu a jeho zpracování jako bruska krystalka, letování vitráží drcení a řezání skla, rytecký stroj, tavící pece, soustruh a mnohé další, které vytvářejí autentickou atmosféru tamní sklárny. Zde sklo vystupuje jako živý organický prvek, zaměstnávající naše smysly buď jako tříštivé zvuky zpracovávaného skla, transmutujícího do nové podoby nebo naopak hladivé nuance skleněného cinkotu konejšící naši libidní hladinu Alfa.

Aby vše nebylo tak konceptuálně strohé, přizvala si k "vybroušení" tématu řadu hostů, kteří původní surový materiál pomohli přetavit v organizovaný hudební produkt. Krom jmen, známých z domácí scény, jako Artificial Memory Trace, Midi Lidi nebo I love 69 Popgejů, kteří se s materiálem vypořádali, jako vždy po svém, se do projektu zapojili i poměrně známé producentské veličiny světové experimentální scény. Německého producenta Phon.o už známe jako remixéra z posledního alba MNIA. Zcela novým „úlovkem“ je pak bezesporu světoznámý španělský soundartista Francisco Lopez, který zde tvoří pomyslnou třešničku na dortu a celé album zakončuje svým pověstným izolacionalistickým zahloubáním v sama sebe. Zajímavým momentem bylo i jednání s Amon Tobinem, který o koncept projevil zájem, ale nakonec mu jeho časová vytíženost nedovolila zúčastnit se. Nicméně chystá se druhé pokračování "písniček ze skla" a co není, může být.


Nutno podotknout, že samotnému album předcházela multimediální performance s názvem Sklo vyteklo z prasklé vany, kterou Knof-Lenka představila již dříve. Součástí bylo i sestavení a využití svébytného hudebního nástroje Cristal Baschet, který je celý vyroben ze skleněných součástí a hra na něj spočívá v "hlazení" skleněných tyčí navlhčenou rukou, tedy jakási taktilní paralela k Thereminu nebo taktéž eroticko-fetišistický vztah člověka k tradičnímu "průhlednému" materiálu, který může jak pořezat, tak pohladit nebo uchovat životodárnou tekutinu, ale taky jed. Vražedná zbraň v podobě ostrého střepu nebo krásný objekt estetického ukojení domácích vitrín? Materiál nastolující původní metafyzický problém poloplného a poloprázdného. Brousit či nebrousit?

Glass is not that - Glass is not that
9 tracks, 39:06 min.
vlastní náklad