Novinky

Letní filmová škola 2012: Sekce Film a hudba nadchla živým doprovodem

Harold Lloyd je bezesporu druhým největším tvůrcem a bavičem prvních dekád němého filmu. Herec, režisér a kaskadér dlouho obviňovaný z pouhého parodování Charlieho Chaplina našel ve dvacátých letech minulého století svůj vlastní styl a pro mnohé kritiky povýšil grotesku svou příběhovostí a vtipem na vyšší úroveň.

Na "letní filmovce" jsme se s živou hudbou podívali zpět na snímky On, zázračným studentem (v originále Freshman z roku 1925), krátkometrážní On si koupil auto (Get Out and Get Under, 1920), On, ve strašidelném domě (Haunted Spooks, 1920) a Cesta do ráje (Never Weaken, 1921), celovečerní On, hrdina dne (The Kid Brother,1927) a zřejmě nejslavnější film O patro výš (Safety Last, 1923).

Podívejte se na původní orchestrální doprovody:

Co bylo na projekcích s živou hudbou nejlepší? Mimo výběr nejuznávanějších Lloydovských odkazů fakt, že se ani jedna kapela neblížila té druhé, natož původním orchestrálním doprovodům. Každá pojala film zcela odlišně, žádná se zároveň nedopustila těžkopádnosti ani unylosti. Mnohé z archivních, čistě klavírních nebo naopak pompézních dochovaných nahrávek se k odlehčenému a hravému stylu Lloydovských veseloher zdaleka tak nehodily, jako moderní, svobodné doprovody tuzemských kapel.

Na filmovce v podstatě platilo, že čím méně odstínů šedi tehdejší němý film znal, tím více barev přimísili hudebníci. OTK překvapili u „zázračného studenta“ skutečnou lehkostí aranží a podobně jako ostatní neopomíjeli v živém zvuku žádné scénické maličkosti. Detaily byly ještě více zvýrazněny Syčáky u pásma kratších a rozvernějších Lloydovských témat. Co nezvládly nástroje, vyčaroval Petr Váša se svým hlasovým, neomezeným rejstříkem. Zvláště snímek On ve strašidelném domě díky Vášovi fungoval nejen humorně, ale skutečně děsivě. Ty Syčáci ale nejsou v tvorbě živých soundtracků, podobně jako DVA, nováčky, naopak: jak sčítá katalog, v minulosti složili hudbu k Murnauovu Nosferatu, Faustovi a později i Nibelungům Fritze Langa a gruzínské grotesce Šor a Šoršor. V srpnu 2007 vytvořili doprovod filmu Bustera Keatona Frigo plave.

Alternativní sběrači ocenění - Květy - zase mají zkušenost s hudbou k divadlu (spolupráce s Divadlem DNO), překvapili tak především brněnští matadoři Ještě jsme se nedohodli, kteří doháněli mladší kolegy co do svěžesti i nápadů.

Nezbývá než politovat všechny, kteří ještě neměli s LFŠ a sekcí Film a hudba tu čest. Kdo zůstal po celou dobu festivalu, mohl vidět k němým filmům i FruFru, projekt Kieslowski, mladého olomouckého multiinstrumentalistu Jana Plíhala nebo jeho elektroničtějšího pražského kolegu Dikolsona.

Za takový výběr nelze než poděkovat, podobně jako za noční večírky. LFŠ nepodcenila živost svých diváků a až do rána zařídila ve dvou stanech každodenní párty různého charakteru. Hudební program si tak s filmovým nezadal, a to je co říct. LFŠ prostě válí!