Novinky

40 kapel ze 7 zemí, inspirace a otevřenost - Beseda u Bigbítu číslo 20

Headlinery letošní Besedy u Bigbítu tvoří dvojice skupin z britských ostrovů – Hidden Orchestra a Three Trapped Tigers. Obě kapely odráží tendence současné nezávislé hudby – propojování zdánlivě nesourodých hudebních žánrů a z ní pramenící absolutní tvůrčí svobodu. Hidden Orchestra jsou originálním spojením jazzu, rocku a progresivní elektronické hudby, Three Trapped Tigers kombinují na pozadí instrumentální zručnosti hlukové smyčky s post-rockem, math-rockovými rytmy nebo elektronikou. Jak Hidden Orchestra, tak Three Trapped Tigers zazářily na loňské Pohodě, kde jejich koncerty patřily k vrcholům celého festivalu. „Obě kapely jsme viděli minulý rok na Pohodě a nejen pro nás šlo jednoznačně o jeden z vrcholů festivalu. Současně máme radost z toho, že na Besedě nabídneme unikátní propojení Hidden Orchestra a Floexe, kteří si na festivalu v několika skladbách navzájem exkluzivně zahostují,“ říká hlavní dramaturgyně Besedy u Bigbítu Kateřina Janotová.


Součástí žánrového spektra Besedy je tradičně špičkové blues přivezené z kolébky tohoto žánru – letos se představí živelní Američané Cedric Burnside Project.

Výčet dalších vystupujících na dvacátém ročníku Besedy u Bigbítu věrohodně zosobňuje hlavní ideje festivalu – proti žánru jako mýtu hudební minulosti vystupuje tolerance zdánlivě nespojitelných hudebních i lidských inspirací. Bonus je asi nejvýznačnější domácí odpovědí na aktivistické písničkářství v současné hudbě. Oceňovaný je i další interpret, introvertní elektronik a hráč na několik hudebních nástrojů Floex. Snaha o multižánrovost se ovšem projevuje také v ostatních potvrzených jménech. Jablkoň vyšli z alternativních inspirací, ale v současnosti jsou doma na folkových i nezávislých festivalech. Prince of Tennis, nový projekt Davida Volence a Jana Čachtického, je inteligentní elektronickou hudbou s ohlasem osmdesátých let. Vložte kočku se nebojí mísit deklamovaný text s elektronickými nebo rockovými polohami a ukrajinské elektro-akustické duo Zapaska má podobný záběr jako domácí duo DVA, jen s větším přesahem do folklóru.

Alternativní písničkářství bude na Besedě zastoupeno projektem Cirkus Cermaque nebo příbuzně znějící kapelou Čvachtavý lachtan, která se na hudební scénu vrátila po několikaleté pauze. Písničkářství vycházející z hip-hopové poetiky budou v Tasově vedle Bonuse zastupovat také Prago Union a strhující blues-rockovou kombinaci předvedou méně známí Abigail Ybarra. Tradičně budou na Besedě zastoupeny ale také různé podoby metalové a rockové hudby, namátkou třeba Ravelin 7 nebo The Truth Is Out There, a mezi další plánované skupiny z Česka patří ještě funkoví recesisté BT´n´J, pokračovatelé Terne Čhave Bitumen Beat nebo skoční Vobezdud.

Nedílnou součástí dramaturgie Besedy u Bigbítu je již několik let program mapující visegrádský prostor, s důrazem na hudební scénu Slovenska, Maďarska a Polska. Početná je pak na Besedě zejména enkláva slovenské hudby. Kromě legendy slovenské nové vlny Vidiek si v Tasově zahrají například recesisticky-rockové Karpatské chrbáty, bluesoví ZVA 12-28 Band, indie-popoví Hugo d´Gen nebo objev slovenské scény Korben Dallas. Potvrzená jsou už i vystoupení polské samorostky Olivie Anny Livki a maďarských psychedeliků RasaSound.

Důležitým bodem programu zůstávají i letos regionální umělci a hudebníci. „Počítáme s pěti skupinami z regionu Slovácka a blízkého okolí a místní umělci pak také dostanou prostor v soutěži písničkářů a doprovodném programu Apollónova návštěva“, uvádí dramaturgyně festivalu Kateřina Janotová.

Beseda tak opět zůstane otevřeným prostorem, kde vedle sebe může stát folkové písničkářství, elektronický experiment nebo regionální umělci. „Moc se těšíme, až dvacetiny Besedy v Topolovém hájku s návštěvníky společně oslavíme. Máme rádi osobní přístup a uděláme vše pro to, aby letošní Beseda pro všechny přítomné byla nejen svátkem hudby, ale taky vzájemné pospolitosti, inspirace a otevřenosti,“ zdůrazňuje hlavní myšlenku Besedy u Bigbítu ředitel festivalu Tomáš Ševčík.