Novinky

Výjimeční lidé, výjimečná sestava - Brandt Brauer Frick Ensemble

Zjednodušeně se dá říct, že Brandt Brauer Frick Ensemble (BBFE) těží ze symbiotického propojení – jejich hudba získává to nejlepší z vybíraných příměsí! Navíc stupeň múzického vzdělání uvolňuje zúčastněným ruce, pokud jde o nástrojovou pestrost – tam, kde by bylo běžně slyšeli elektronické beaty, nahrazují přísný důraz partem pro basovou tubu. Preciznost artificiální hudby na jedné straně a potenciál nových přestaveb elektronického základu na druhé dovoluje BBFE uplatnit moment překvapení a recenzentům hovořit o pokroku. Upjatosti nebo purismu v tanečních minutách alba stojí překážkou ruchové rozostření a napínavé volty přidané do husté virtuózní sítě, živost a přesvědčivost k tanci způsobuje neúnavnost akustických repetic.  

Díky desetičlennému obsazení se toho v každé chvíli děje poměrně hodně. Dokonce se může stát, že budou takty probíhat příliš vysoko nebo příliš intenzivně, BBFE většinou zvolní až v poslední vteřině. Například v tepavé, přiléhavě nazvané pětiminutovce Bop opakovaně zazní táhlý akordový úder na piáno, který nad staccatem Bopu vytvoří dominantní, ale uklidňující oblouk. Všechno končí slyšitelně pravými dřevěnými paličkami, nikoli samply nebo programovým tikáním laptopu a místo tečky praktikují BBFE jeden tón žestě. Na aktuálním albu Mr. Machine je skladba poupravená. K původní verzi z debutu You Make Me Real (2010) vznikl skvostně absurdní klip (rež. Brandt), v kterém připomíná klavír excelentní hru Lea Tardina z Grandpiano Ramax, a vzhledem k tomu, že v něm nahlížíte do kuchyně mistrů, je to nejlepší pozvánka na živý koncert.

„Showbusiness kennt keine pause!“
Následující dvě skladby alba vznikaly v šťastně volené spolupráci: Pretend, jejíž vokální, velmi přitažlivý nápěv není snadné dostat z hlavy, nazpívala Emika a přikrášlila marimba a místo kytary harfa. Stejně mocná je i následující skladba On Powdered Ground od Agnes Obel. BBFE jí vtiskli ráznější, strmější podobu, ubrali na lyrice a podtrhli refrén. V obou případech došlo k naprosto neodolatelnému setkání.

Samozřejmě se pak jeví mnohostranné využití smyčců – ať už místo plošných výšek nebo jako dramatický katalyzátor, vždy fungují pozoruhodně. Zkušený posluchač mimoto stoprocentně ocení také jinakost a půvab klasické instrumentální sestavy, fanoušek taneční hudby zase album jako celek:  pocitově se blíží živé párty, byť jde o transponovaný orchestrální mumraj. BBFE nalezli novou funkční míru mezi progresivitou, vážností, hravostí a zodpovědným uměním. Výskyt tlumení a vzestupů je učebnicové, album nenutí přemýšlet nad nepřesnostmi nebo jinými verzemi, naopak přemýšlím o dokonalosti dokonaného.

Formální dokonalost s nepolapitelnou energií taneční hudby

Zastoupení elektroniky a instrumentů (odhadem) 50/50 je zatím málo viděným pokusem, do budoucna by jich mohlo přibývat. Je to jedna z cest, jak se vymanit z nekončícího pop-rockového hypertextu a přitom stvořit pro budoucí generace historicky skutečně novou odnoš vedle rapperské, novo-vážné nebo dj subkultury.

Vedle BBFE budou mít jiní hosté festivalu Tauron Nowa Muzyka co do originality nezáviděníhodnou pozici.

Více o festivalu naleznete na oficiálních webových stránkách, kde můžete kupovat i vstupenky.

Foto: Stefan Knittel