Novinky

Vlci v srdci - Divadlo Archa, 1.4.2012

Alternativní divadelní představení zbíhající k avantgardě lákalo především soupisem autorů a zúčastněných. Pod performativní projekt spojený s retrospektivou maďarského výtvarníka se společně podepsali Petr Nikl a skladatel a muzikant Miroslav Černý. Představení čerpalo plnou měrou jak z odkazu Adolfa Wölfliho, mistra směru Art Brut, tak z nekonečné fantazie zkušeného kreativce Petra Nikla.

Nikl a Černý vytvořili spolu se silným týmem multiinstrumentalistů, výtvarníků a empatiků naprosto neopakovatelnou hru přinášející velmi svěží divadelní kombinatoriku. Hlavními prostředky vizuální stránky byly kromě přímých prezentací obrazů také mlhy, dýmy a kouře, lampy, kužely světel a samozřejmě masky. V oblecích z jemné buničiny a s černou škraboškou přes oči zahráli pro chvílemi existenciálně vyznívající šarádu staří známí: od dob Dunaje legendární Vladimír Václavek, Miloš Dvořáček, Ondřej Smeykal a již zmíněný Miroslav Černý. Někteří z nich jsou s Niklem spojeni mj. projektem Sváteční pop, který tradičně doprovázel světově proslulé výstavy Orbis Pictus a Play.

Kromě související estetiky a projevené dada hravosti se z přehlídek kreativity mnoha autorů dostal do hry Vlci v srdci také kouřostroj Adama Uzeláče, který halil strašidelnější úseky performance do efektního mléčného závoje. Tiché okamžiky projekce diapozitivů (tak trochu jinak, na vznášející se kruhové plátýnko) střídaly hlučné rockovější pasáže, v prostřed představení překvapil uhrančivý zpěv Kristýny Lhotákové. Její drásavý, operetní soprán v tóninách mol publikum velmi přesvědčivě znehybnil. Díky jejímu ztvárnění jakési hynoucí panenky publikum několikrát zamrazilo. Naproti tomu namlouvací halekačky zpěváka Milana Lovce Bílovského vracely podívanou do komické polohy. A ta pro absurdnost Niklova ztvárnění odkazu převažovala. Ať už to byly Niklovy slovní hrátky, manipulace s netradičními objekty nebo neskutečně vtipná sborová hra na hrdla lahví, pozitivní pocity a pobavený údiv nad představením zvítězil nad zádumčivou reflexí. Což neznamená, že tvůrčí tým nedostál své úloze uctít Wölfliho. Naopak. Esenci díla malíře, spisovatele a hudebníka, žijícího a tvořícího takřka celý život v léčebně pro duševně choré, vystihli. Wölfli byl mj. mistrem koláží a ornamentů – velkou ornamentální koláží byli i Vlci v srdci. Malby, cimbály, flétny, árie, vzdechy, bublinky, etno a rock, probarvování akvarijních vod a chemické reakce pod pódiem - zázračně se vše povedlo skloubit do smysluplného opusu.

Všechny originality děje se odrazily také v hudební složce. Zmiňovaní velikáni české alternativní hudby neváhali během krátkého času přeběhnout od sci-fi motivu ve velkolepé produkci k bigbítu, od rocku k šeptavému ambientu atd. Mezi pravidelnými tenzními intermezzy se pak přímo na nahrávce můžete setkat s aranží Bohuslava Martinů, prvky industrialu či minimalismu, s volné zvukovou improvizací i lehounkými skladbičkami. Živé provedení bylo zároveň ozvláštněno významnými detaily: zvuky pohybujícího se písku, mňoukáním nebo bzukotem včel. Tomáš Dvořáček, perkusový všeuměl  a mj. také bývalý bubeník -123 minut, zvolil jako bonus k doprovodu part na unikátní soubor skleněných tyčí, Ondřej Smeykal, jeden z nejlepších mistrů svého řemesla na světě, zase působil se svou digeridoo výbavou mezi varhanními výboji a žertovnými kusy jako silný energetický souvztažník.

Vzácného počinu v přebalu Petra Nikla vydalo vydavatelství Polí5 zatím jen 350 kusů. Zajímá-li vás jakýmkoli způsobem Art Brut, Niklovy či Černého komponování nebo poselství inspirátora surrealistů, doporučujeme si pospíšit.

Projekt byl připraven v souvislosti s probíhající výstavou Adolf Wölfli - Stvořitel Universa, kterou lze shlédnout v Galerií hlavního města Prahy, v Domě U Kamenného zvonu do 27. května.