Novinky

První Vinylu si odnesli Fiordmoss, B4 a festival Creepy Teepee

Oceněním pro vítěze se stal vinyl, který vyšel v limitované edici 100 kusů a obsahuje po jednom hudebním tracku od všech nominovaných. Obal vytvořil výtvarník Josef Bolf a kusy určené jako ocenění navíc autorsky dotvořil a signoval. „Snažili jsme se vymyslet ocenění, které má nějaký smysl a význam i po odeznění potlesku – nejen pro nominované, ale i pro fanoušky hudby. Vinyl se skladbami nominovaných a obal od výtvarníka má symbolicky propojit dva umělecké žánry, které se zejména v poslední době výrazně prolínají a ovlivňují. Rádi bychom tímto založili tradici a speciální výběr, který bude reprezentovat zajímavé tendence v české hudbě za uplynulý rok, bychom chtěli vydávat každoročně,“ říká za koordinátory ceny Tomáš Grombíř, a doplňuje: „Vinyl vychází hlavně díky společnosti GZ Digital Media, a.s., která se stala partnerem ceny a vinyl vyrobila.

Ocenění předala Rada hudební ceny Vinyla, která funguje jako odborný garant a ideově formuje směřování ceny. Rada je pro ročník 2011 složená z Pavla Klusáka (Lidové noviny), Antonína Kocábka (Týden), Karla Veselého (aktualne.cz) a Jiří Špičáka (ČRo Radio Wave). Vyhlášení se neslo v duchu svátku hudby a pilířem programu tak nebylo samotné vyhlašování, ale především živá na vystoupení. Na dvou pódiích Flédy se vystřídali Gurun Gurun, Please the Trees, WWW a KITTCHEN.

Proč 1. ročník Vinyly proběhl právě v Brně, vysvětluje za koordinátory Pavel Uretšlégr: „Stalo se běžným zvykem a předsudkem pohlížet na mimopražské akce jako na cosi druhořadého. Seznam nominovaných však jasně ukazuje, že Praha zdaleka není jediným kulturním centrem, a třeba Objev a Počin jsou všechno mimopražské záležitosti. Z jiných uměleckých cen je nám nejbližší Cena Jindřicha Chalupeckého, kde se původně vyhlášení střídalo mezi Prahou a Brnem a pravděpodobně se tradice opět obnoví. Letos jsme se rozhodli pro Flédu, protože nám vyšla maximálně vstříc, splnila požadavek reprezentativního prostoru a hlavně disponuje dvěma scénami, což nám umožnilo sestavit pestrý program.

Deska roku: B4 - Didaktik Nation Legendary Rock

Pavel Klusák o kapele a oceněné nahrávce: "Při sugestivním a neklidném snění o minulosti, jaké provádí skupina B4 z Nového Boru a z Prahy, můžeme myslet na hudbu a společenskou atmosféru sedmdesátých let, na minulost československých rodin, institucí, technologií, popkultury a médií. Dvojalbum Didaktik Nation Legendary Rock je silné jak po zvukové a muzikantské stránce, tak jako myšlenkový koncept. "Béčtyřka" míří při svém výzkumu k podobným věcem jako její zahraniční kolegové z nové psychedelie, postrockového volného jamování a hypnagogického rozvzpomínání na mediální bubáky našeho dětství."

Objev roku: Fiordmoss

Jiří Špičák k ocenění kapely Fiordmoss: "Kapela Fiordmoss vzešla, jako řada jiných skupin, z podhoubí brněnské Fakulty výtvarných umění. Jak název napovídá, ve své křehké hudbě se inspirují severskou estetikou a ohlížejí se směrem ke scéně elektroakustického folku. Důvod, proč jsou právě oni objevem roku 2011, je jednoduchý - je to především obdivuhodný kvalitativní posun, kterého dosáhli za poměrně krátký časový úsek. Z nejisté skupiny, která se ještě před nedávnem utápěla v nepříliš výrazném písničkářství, se během pár měsíců stala kapela, která dokáže sebejistě ukočírovat naplněnou MeetFactory a v rychlém sledu za sebou vydat dvě EP, která nijak nezaostávají za zahraniční produkcí. Fiordmoss se v roce 2011 povedlo umně navázat na zahraniční trendy, míra jejich inspirace má ale daleko k pouhému plagiátorství. Na první poslech nenápadné uskupení se během loňského roku stalo plnohodnotnou kapelou, nikoliv jenom nápodobou nebo revivalem, jak je v tomto žánru zvykem."

Počin roku: festival Creepy Teepee

Karel Veselý k ocenění festivalu Creepy Teepee: "Kutnohorské Creepy Teepee je jediný festival konaný v České republice, jehož dramaturgie se může srovnávat s podobnými akcemi na nezávislé scény kdekoliv ve světě. Pro mě je potvrzením vizionářských kvalit promoterského týmu A.M. 180, který dlouhodobě seznamuje domácí posluchače s žhavými trendy současné alternativy."