Novinky

Tom Waits - Bad As Me

Kdo že je ten zpropadenej a nejlíp placenej homeless na světě? Už dlouho se to tvrdí o týpkovi jménem Tom Waits, kterej sídlí za Velkou Louží. Jeho dřevní rythm and bluesové písničkářství nedá spát velký hordě fanoušků, pravidelně čekajících na další příděl novejch fláků od tohohle kabaretně rozšafnýho podivína s obnošeným sakem a buřinkou na hlavě. I když už dlouhý věky nepřichází s ničím, v zásadě objevným, ve světě alternativní hudby kolujou zvěsti, že jeho cena je rovna vybroušenýmu diamantu, kterej se sice časem nemění, ale dokáže stále zářit se stejnou intenzitou. Jen ho objevit.

Waitsovo svérázný písničkářství jde hrdě proti času a nenechává se zlákat žádným módním pozlátkem (nebo jen velmi spoře). Raději si hoví v neokázalý svobodomyslnosti éry beatníků, kteří svým přístupem k životu vždy manifestovali, že lze žít i bez hmotnejch statků, však o to víc si světa užívat a jít k podstatě věcí i za cenu společenskýho vyloučení. Vlastní cestou až na konec. Proti šedi. Kdo si na Toma Waitse už zvykl, nebude mít jistě problém s jeho expresivně zbarveným hlasem, někdy štěkajícím jako stará poraněná doga, jindy melancholicky rozvrzaným, jak zrezivělej flašinet, odloženej napospas svýmu osudu. Jeho hlas je to jediný, při čem ho nachytáte po pár vteřinách a pak už nemůžete jinak. Necháte se jím snadno obloudit a protáhnout labyrintem, obyčejně - neobyčejných příběhů.

Nahrávání v kurníku už má Waits sice za sebou, přesto charakteristickej zvuk jeho písní bejvá často až bukolickej. Svižnější rockabilly pecky z podsvětních salónků, obývanejch podnapilejma hráčema pokeru a gangsterama, zapomenutejma z let americký prohibice, střídají umolousaný cajdáky z pivnic čtvrtý cenový. Levný kafe a dlouhý cigára. A zatímco na povrchu vládne zrychlenej tep doby a povrchní zábava, tady se vstupuje do nitra zborcenejch duší a promarněnejch osudů, černějších než uhel. Peklo je na rohu, však pořád se tu zpívá a tancuje. Zatímco nahoře jezdej fára ve světle neonů, tady dole, jen spoře svítí očouzenej lustr a z přítmí diskrétně bliká zažloutlá lampička. Underground, ten (ne) skutečně podzemní.

Atmosféra zaplivanejch šantánů městské periferie v 5 hodin k ránu, kdy se mlha převaluje ulicema jako chumáč skelný vaty. Hle, zde na jednom baru sedí Cpt. Beefheart, David Lynch a JL Hooker, pod jednou střechou popíjejí stoletou whisku a dýmaj kubánskej doutník s potutelným šklebem ve tváři. A kdo že nám to dnes hraje k obveselení? Basa Flea a Les Claypool, kytara Mark Ribot, Keith Ridchards, na saxofon Clint Maedgen, Casey Waits na bicí…a plejáda dalších. Známý tváře přicházej a odcházej, ukláněj se nám jako frenetické figurky z grayscale grotesky v obnažený syrovosti bezčasí. Barman přikyvuje do rytmu a pak si zapaluje jointa. Bar se pozvolna ztrácí v dýmu, ranního oparu a zapomnění…venku štěká pes.

TOM WAITS - BAD AS ME
Anti- (2011)
13 skladeb