Novinky

M83 - Hurry Up, We’re Dreaming

Těžko uvěřit, že za francouzským elektronickým projektem M83, vybudovaným mistrně na základech post-rocku, syntetizátorů i ledacos dalšího, stojí jediný člověk, Anthony Gonzales. Dříve mu dělal společnost Nicolas Fromageau, který se však po druhém albu vydal na svou vlastní hudební cestu. O tom, že má Anthony Gonzales talent, nepochyboval nikdo. Jenže dvojalbum Hurry Up, We’re Dreaming vydané v minulém roce znamená zásadní průlom, a to jak pro Gonzálovu kariéru, tak pro hudební svět.

Zlomovým bodem pro samotný zrod M83 byla chvíle, kdy sedmiletý Anthony viděl v televizi vystoupení Jean Michell Jarrea. Ten výjev umělce obklopeného klávesami a syntetizátory, který působil jako kosmonaut v jakési futuristické vesmírné lodi, jako volání budoucnosti, malého Anthonyho dočista okouzlil. Do dnešní doby pak považuje Anthony syntetizátor za svůj hlavní nástroj. Drží se ho i však ona posedlost futurismem a vesmírem. Už jen název M83 je zkrácenina jména galaxie Jižní větrník neboli Messier 83.

Projekt M83 vznikl v roce 2001. Za těch úctyhodných 11 let existence prošel jeho zvuk značným vývojem. Velký úspěch zaznamenalo již druhé album Dead Cities, Red Seas & Lost Ghosts vydané v roce 2003. Připodobňován k My Bloody Valentine razil si však Anthony Gonzales vlastní cestu větším příklonem k elektronice a zvuku 80. let. To se promítlo zejména na albu Saturdays = Youth z roku 2008, které mělo být oslavou právě 80’s hudby a zároveň teenagerů, neboť dobu svého dospívání, jakožto i samotného dětství si Anthony Gonzales nemůže vynachválit. Paradoxně sám o tomto albu však zároveň tvrdí, že je to jeho nejméně oblíbené – v době nahrávání necítil žádnou motivaci a scházela mu energie.

Hurry Up, We’re Dreaming, v pořadí šestý počin M83, je naopak energií neuvěřitelně nabyté a i Anthony přiznává, že po jeho prvním poslechu byl na něj sám patřičně hrdý. Za zvukem nového alba též stojí skutečnost, že se Anthony přestěhoval do Los Angeles, čímž si jednak splnil svůj sen, zároveň to byl však pro něj šok, přijet z líné jižní Francie, kde se nic moc neděje, do města pulsujícího životem.

Tenhle pulsující život se zákonitě odrazil na samotném albu. Dalo by se jednoduše popsat jako povzbuzující a povznášející. Epické pasáže protknuté zpěvem á la Animal Collective (oproti dřívějším albům zde dominuje zpěv mužský, což náladě alba rozhodně svědčí), kvílivé syntetizátory i našlapané kytary, klidné ambientní mezihry a trefná sóla, která vás položí na znak (zejména saxofon je zde lahůdkou). Nahrát dvojalbum byl Gonzalovým snem už od chvíle kdy slyšel Mellon Collie and the Infinite Sadness od The Smashing Pumpkins. Zároveň si však uvědomoval nutnost různorodosti, která pro něj byla též jedním z hlavních cílů, a té také nakonec dosáhl.

Ať už jde o již zmiňovanou hitovku Midnight City, která, ač oslavou světel nočního velkoměsta, je i ideálním probuzením během ranního dobíhání tramvaje, či roztomilou a vtipnou píseň Raconte-Moi Une Historie, ve které malinký klučina vypráví, co všechno se vám může přihodit, když v džungli narazíte na jeden výjimečný druh žáby, nebo píseň pomalejšího rázu Wait, inspirovanou Anthonyho srdcovým filmem Aguirre, hněv boží, jsou to všechno unikátní kusy, byť stmelené oním nádechem smělého snění během pozorování noční oblohy.

M83 - Hurry Up, We’re Dreaming
Naïve
2 disky, 22 skladeb

 

 

 

Nezbývá než doporučit, abyste zavítali 4. března do Lucerna Music Baru a vyzkoušeli si, kterak ono vesmírné kouzlo bude fungovat naživo. Rej s M83 a jeho předskokanem v podání italského projektu Porcelain Raft započne ve 20:00.