Novinky

Výstavu Cargo Culture uzavře v pátek třináctého Ježíš táhne na Berlín

Jedna z aktuálních výstav CARGO CULTURE v podání dvojice Milan Mikuláštík a Michal Panoch tak na Chodovské tvrzi vyvrcholí už tento pátek koncertem projektu Ježíš táhne na Berlín Ondřeje Skaly.

Koncert Ježíš táhne na Berlín jsme zvolili vlastně proto, že jde o spřátelený hudební projekt výtvarníka Ondřeje Skaly, který je autorům výstavy žánrově blízký. O Braekcoru se říká, že je to elektronický punk, tedy svobodomyslná rebelie, která s maximálním smyslem pro humor a ironii bourá konvence mainstreamových žánrů. Výstava Cargo Culture je v podstatě na podobném principu také vystavěná. Zároveň tento koncert navazuje na dramaturgickou linii, ve které chceme na Tvrzi představit alternativnější hudební projekty, ať samotných výtvarných umělců, či s výtvarným uměním úzce souvisejících,“ vysvětluje kurátorka Galerie Chodovská tvrz Helena Blašková. Chodovská tvrz a její galerie se tak snaží kulturně revitalizovat největší pražské sídliště Jižní Město přirozeně a kontinuálně – progresivní kulturu v úctě k přirozené tradici místa. Nejde koncerty nebo dernisáže, připravujeme události a setkání, mohlo by být motto tohohle nového typu kulturního domů, kdyby nějaké takové potřebovalo.

Cargo cult je antropologický fenomén, popisující střet magické kultury tzv. primitivních národů s vyspělou, technologicky orientovanou kulturou. Známý příklad cargokultu pochází z období druhé světové války v tichomoří. Když se na konci války americká armáda stáhla z vojensky strategických ostrovů (do té doby obývaných pouze místními domorodci), zůstala po ní opuštěná letiště. Ta pak po mnoho let domorodci udržovali v původním stavu, v noci letiště osvětlovali pomocí pochodní a vyčkávali na opětovný přílet hřmícího ptáka, případně vyráběli sami dřevěná letadla, která kopírovala vnější formu letadel skutečných, chyběl v nich ovšem motor, pro domorodce naprosto neznámá a nepředstavitelná technologie.

Cargo cult je tedy mechanickým opakováním rituálů, aniž by došlo k pochopení jejich základu. Autoři Mikuláštík a Panoch fenomén cargokultu využívají jako metaforu současné společnosti, respektive jejích dystopických tendencí. Metaforu společnosti, která se přes mnohá varování řítí do ekologické a sociální katastrofy.

Výstava Cargo Culture představuje pět samostatných instalací, jejichž leitmotivem je princip MĚŘENÍ (osobní váhy, svinovací metry) a fenomén PRÁZDNÉHO NOSIČE (paleta, šatní ramínko, popelnice) reprezentující tzv. racionální přístup ke světu a konzum. Umělci ve svých instalacích používají banální objekty denní potřeby, které, ale uvádějí do kontextu posvátného, rituálního a poukazují na to, které dva fenomény (racionální objektivizace a konzum) nahrazují v naší kultuře transcendentno.

Komentovaná kurátorská prohlídka je naplánovaná už na středu 11. ledna 2012 od 17:00 hodin. Dernisáž a koncert pak začínají v pátek 13. ledna od 19:00 hodin.