Novinky

Cartonnage: Folk nepodceňujeme

Používáš pseudonym Armin Effenberger. Je to odkaz na surrealistu Vratislava Effenbergera?

Je to trochu jednodušší. Svůj příběh to ale samozřejmě má. Dlouhé roky jsem pod vlastním jménem dělal v divadle, dabingu, v televizi. Ve chvíli, kdy jsem se rozhodl produkovat vlastní autorskou hudbu a mixovat ve studiu, chtěl jsem začít od začátku a tohle všechno nechat za sebou. Jednou jsem se vracel z mejdanu domů a na zvonku si všimnul příjmení mých nových sousedů Urban-Effenberger. No a když jsem dokončil album Sunshine – Dreamer a na booklet jsem měl napsat kredit, fláknul jsem tam místo Urbana Armin a bylo vymalováno.

V minulosti jsem mnohdy nevěděl, kolik členů má vlastně Cartonnage. Na některých promo fotkách jste byli tři, na jiných čtyři, na pódiu vás bylo pět. Na bookletu nové desky I'm Not Your Computer ale jasně píšete, že Cartonnage je pouze Vanda Choco a Armin Effenberger. Proč jste se rozhodli pokračovat pouze ve dvojici?

Píšeme písničky od začátku ve dvou, na druhé desce byl ještě stálým členem i Al-esh, se kterým ale stále spolupracujeme ve studiu. Na živé koncerty si zveme hosty. Stalým hostem je momentálně bubeník Tom Herian.

Proč jste vydali album I'm Not Your Computer na vlastním labelu EARecords? (Minulá deska Curiously Connected vyšla u majoru EMI.)

Pod vlastním labelem jsme si vydali už první desku CD1. Na druhou desku přišla nabídka od EMI, které jsme využili. Po dvou letech strávených prací na nové desce jsme se nakonec rozhodli ponechat si práva a vydali jsme si třetí album sami. Je to určitě složitější cesta, ale svobodnější.

I'm Not Your Computer jsi i produkoval. Neuvažovali jste, že byste se svěřili do rukou někoho nezainteresovaného?

Neuvažovali. Cartonnage je tvůrčí duo. Mám jasnou představu, jak chci, aby Cartonnage zněla, vybavené nahrávací studio, zkušenosti a zatím i inspiraci a chuť věnovat Cartonnage nadstandardní čas a péči. Čas je v tomto případě dost zásadní. Nejsme kapela, která zkouší ve zkušebně a to, co nazkouší, jde nahrát do studia. Experimentujeme se synťákama a různejma mašinkama. Hledáme zvuk rovnou ve studiu a hned to nahráváme a nazpíváváme. Někdy se nám stane, že máme k jedné písničce 10 remixů, které s výsledným songem nemají skoro nic společného. Prostě „ . . . je to proces . . .“, jak říká kamarád Petr Piňos.

Na albu I'm Not Your Computer jasně dominuje angličtina, v případě skladby Bonne Idée jste sáhli i po vámi oblíbené francouzštině. Dokážeš si ale představit Cartonnage s českými texty?

Náš debut CD1 jsme natočili jak v anglicko-francouzské, tak české verzi, takže představit si to dovedu. Rozhodli jsme se pokračovat v angličtině a francouzštině. Zkusili jsme si obě možnosti a vyhrála angličtina a francouzština.

Jeli jste teď sérii koncertů se znovuobnoveným Oceánem. Patřili jste na přelomu 80. a 90. let k jeho oddaným fanouškům?

V Čechách to v té době bylo zjevení, v dobrým slova smyslu, ale k oddaným fanouškům jsme nepatřili. S Dušanem spolupracuju už několik let v Chicsound studiu na různých projektech. Skládal jsem a produkoval album JI aka Jitku Charvátovou a taky nový singl pro Oceán Odlesk Tvůj. Přirozeně pak vyplynulo, že jsme s Cartonnage odjeli na jaře několik koncertů s Oceánem.

Oceán byl jednou z mála kultovních českých kapel. Kultovních kapel v pravém slova smyslu. Fanoušci Oceánu své „hrdiny“ opravdu zbožňovali, navíc vše bylo propojeno s náboženskou symbolikou. Jak skalní Cartonnage jako support přijali?

Asi jak kdo, ale většinou dobře. Měli jsme možnost po koncertě s několika fanouškypokecat, dát si pivko a připadalo nám, že se bavili.

Natočili jste kvalitní desku v ranku electro-popu. Máte ji v distribuci i v zahraničí a chystáte nějaké koncerty mimo českou kotlinu?

Máme naše album v mezinárodní elektronické distribuci přes iTunes, Amazon atd. Desku lze objednat i přes naše stránky www.cartonnage.cz v sekci shop. Připravujeme vydání, licenci v Německu a s tím budou spojené i koncerty.

Jaké má vůbec Cartonnage ambice? Chcete zůstat klubovou kapelou nebo byste se nebránili dostat se k širšímu publiku?

Hrát koncerty, skládat a produkovat hudbu z našeho světa. Dělat to poctivě a mít radost, že to můžeme dělat pro nás na úrovni, která nás inspiruje a uspokojuje. Cítíme se jako klubová kapela, ale je nám jasný, že v Čechách je prostor pro elektronickou hudbu dost zúžený. Širší publikum roste s tím, kolik kapela osloví fanoušků. Komunikujeme s fanouškama přes sociální sítě a internet.

V minulosti jste spolupracovali s Mobym na skladbě 257. Zero. Neobtěžuje vás už, že se vás na to pořád dokola někdo ptá?

Neobtěžuje. Je to tak, natočili jsme vokální reedit 257. Zero z jeho alba Last Night. Spolupráce probíhala přes internet a byla to pro nás výzva a zajímavá zkušenost.

Ke Cartonnage patří výrazná stylizace. Jak je pro vás důležitá?

Na stylizaci a vůbec propojení audio-vizuální složky si opravdu zakládáme. Patří k nám, stejně jako synťáky. Kostýmy nám navrhuje módní návrhář Josef Čechota, o projekce se stará výborná VJ-ka Deja. Spolupracujeme také s fotografkou Mayou D. Lískovec, která realizovala naše nové promo fotky nebo designérkou Kaacee.

O vizuálních projevech kapel se poslední dobou dost mluví, viz kniha Zde jsou psi Michala Nanoru a Martiny Overstreet. Přiznám se, že moc nemám rád, když se kapely před koncertem převléknou do kostýmu a po vystoupení zase zpátky do civilu. Vy se necháváte stylizovat Josefem Čechotou, Toxique pak třeba Studiem Najbrt. Je to ještě vůbec autentické? Můžu tomu věřit?

Autentické? Proč ne? Je to náš svět, naše planeta. Každý koncert je pro nás čas mimo realitu a kostýmy nám mimo jiné pomáhají se co nejrychleji dostat do tohoto našeho světa. S Josefem spolupracujeme už několik let a nemůžeme si spolupráci vynachválit. Je to subjektivní. Pravděpodobně si po této stránce v electro-popu můžeme dovolit odvážnější výlety, kreace a úlety, než kdybychom hráli folk. Tak proč ne?

Já bych folk vůbec nepodceňoval, nedávno jsem se dostal nedopatřením na bluegrassový koncert kousek od Úštěka a tam se daly nalézt odvážné výlety, kreace a úlety, že jsem něco takového neviděl ani na srazu scifistů. A to je co říct. Samozřejmě to ale byly „výlety“ úplně jiným směrem a hlavně „výlety“ vzniknuvší spíš nedopatřením, než že by se jednalo o záměr. Ale abych se vrátil k otázce. Kostýmy patří k popkultuře odjakživa a mnohdy napomáhají snazšímu navození pódiové atmosféry. Možná jsem se špatně vyjádřil, ale tou autenticitou jsem myslel, zda se skupina nezbavuje zbytečně části svého vyjadřovacího prostoru, když se nechá obléct někým jiným? Svěřujete se zcela do rukou Josefa Čechoty nebo se i aktivně na vzniku kostýmů podílíte?

Folk vůbec nepodceňuju, jenom mi to nepřijde tak častý jako u electro-popu a do toho Úštěku jedu příště s tebou. Jestli se zbytečně nezbavujeme části svého vyjadřovacího prostoru? Vím, co myslíš. U nás to je a bylo úplně přirozené. Naše disciplína, kterou děláme sami s Vandou, je skládání a produkování, nahrávání, mixování našich písniček. A samozřejmě následné koncertování. V tom se cítíme dobře. Tohoto prostoru se v žádném případě nehodláme zbavovat. Na druhou stranu chápeš, že každý obor vyžaduje plné časové nasazení.

Můžeš mít představu, ale nemáš zázemí a zkušenosti, jak tuto představu vkusně a v co nejkratším čase naplnit. Proto na ostatní disciplíny spojený s kapelou, jako jsou texty, video, kostýmy, projekce, světla, booking, management, label, spolupracujeme s lidma, kterým důvěřujeme, respektujeme a líbí se nám, co vytvářejí. Samozřejmě někdy do toho zasahujeme víc, někdy míň. Ale pořád je to náš prostor, do kterého jsme je pozvali, takže respekt je oboustranný.

Stylizace kostýmů Josefa Čechoty a vašich fotografií od Mayi D. Lískovec mi přijde mnohdy až komiksová. Připomíná mi některé postavy z mého oblíbeného Batmana. Třeba tvůj kostým s buřinkou a zeleným „klaunským“ oblečkem s černými puntíky je pro mě parafrází Hádankáře. Čteš komiksy?

No jasně. Když jsem byl malej, vozil mi jednou za čas komiksy Spidermana a Supermana strýček ze západu. Teď je situace o poznání veselejší. Pěkný komiksshopy jsou konečně i u nás. Jsou drahý jako čert. Ale co naplat. Jinak Marvel Comics udělal skvělou aplikaci na iPad, kde si můžeš stáhnout komisy od úplně prvních čísel, který bys normálně vůbec nesehnal, až po současnost. A to je paráda. Vanda má na iPadu aplikaci z NASA a já z Marvelu.