Novinky

New New! 2010, 19. 10., Fléda, Brno

B4Již šestým rokem je Brno rozptylováno z podzimních depresí festivalem New New!. Zavedená akce, která v rámci uplynulých ročníků moravské metropoli představila jména jako Michael Gira, Machinefabriek, Murcof nebo Namosh, letos trochu změnila dramaturgickou strategii i celý myšlenkový koncept. Z festivalu zaměřeného čistě na elektronickou hudbu a vizuální umění se záběr rozšířil i na jiné hudební žánry, z klubu Fléda se program částečně přesunul do jiných brněnských (i mimobrněnských) prostor a byl rozvolněn do téměř dvou týdnů. Vrcholem všeho byl páteční večírek pro náročné na domovské půdě klubu Fléda, na kterém jste mohli nahlédnout do všech možných zákoutí aktuální hudby.

Večer nakousli čeští jazzoví psychedelici B4, kteří přítomné smetli do víru mistrně hudebnicky zvládnuté minimalistické, jazz i kraut rockové improvizace a já si v některých okamžicích připomněla své mládí po boku velkého jazzmana Herbieho Hancocka a jeho - pro mě zásadní - desky Future 2 Future. Tam tenkrát začala, a vlastně také skončila moje exkurze do světa jazzu a funku, který mě nikdy úplně nepohltil.

Po freejazzovém kvartetu se na podium vyhoupla slovenská audiovizuální novinka: dvojice Bios, aby publikum naladěné na volnomyšlenkářskou vlnu funky optimismu odvlekla do trochu jiných vod. Temná elektronická produkce dvojice Boris Sirka a Josef Tušan sama o sobě nebyla ničím převratným. Ambientní zvukové plochy, hluboké beaty, střídavý rytmus. Leitmotivem jejich představení byla šokující projekce, do které se povedlo shromáždit snad všechna zla světa. Motivy satanismu, smrti, vražd i sexu byly agresivně sestříhány v rytmu hudby a ruku v ruce se zručným užitích barevných kontrastů tak vyvolaly dokonale děsivé emoce. Kdybych měla po ruce peřinu, určitě se pod ni schovám.

Duo sice využilo všech možných klišé, která se na dané téma dala vymyslet, ovšem jejich umělecké vyjádření zafungovalo. U mě přinejmenším prvních patnáct minut, kdy jsem hltala šokující výjevy a užívala si emocí, které ve mně vyvolaly. Později, když pominul motiv překvapení a vše pomalu sklouzlo ke smyčkovité repetici, jsem už začala mít toho zla plné zuby a těšila jsem se na něco méně trýznivého.

S. C. U. M.Anglická partička S. C. U. M., reprezentant nové vlny post-punkové vánku z britských ostrovů, mé touhy částečně splnila. Z temného gotického světa přenesla Flédu do Manchesteru 80. let 20. století a dala vzpomenout na zlatá léta kapel jako Joy Division a jejich pokračovatelů New Order. Průměrný věk členů kapely si troufám odhadnout na všeho všudy šestnáct let. Nenuceně nihilistické pózy všech členů kapely, zvláště pak šviháckého frontmana, evokovaly stísněné garážové zkušebny, první opilost po pár pivech, nervózní koncert v hospodě Na Růžku. Kde jsou ty časy, kdy se dala holka jednoduše sbalit na baskytaru. Na rozdíl od všech těch gympláckých kapel našeho mládí jsou však S.C.U.M. hudebně na úrovni a jejich projev byl navíc umocněn právě o tu roztomilou naivitu, která k tomuhle věku prostě patří.

Vrchol hudební hostiny však přišel s Jonem Hopkinsem, který představil nadšené Flédě svoje pojetí aktuální londýnské elektroniky a během hodinového vystoupení se stal idolem poloviny přítomných slečen. Jon Hopkins totiž nebalí holky na baskytaru, ale na zručnost svých rukou, když neuvěřitelně rychle čaruje se všemi svými syntetizátory a laptopem. Jeho prsty nekonečné hodiny klavírových etud rozhodně nezapřou. Jakkoliv nejnovější deska tohoto sympaťáka Insides má jemný dowtempový zvuk, který zasahuje spíše než do taneční hudby více do vod současného contemporary classical trendu, páteční večer Hopkins nakazil infekcí našlapané elektroniky s výraznými beaty.

Byl to divoký večírek, kterému vévodily živě hrané tracky z nové desky upravené do taneční podoby, a rozjařené publikum nechtělo britského čaroděje propustit z pódia. Dvakrát se přidávalo, dvakrát tlakový vír strhnul nadšenou Flédu do rytmického tance. Někteří pak v tanci pokračovali v malém sále za doprovodu DJ Fett, jiní se rozptýlili do svých domovů, ovšem s Jonem Hopkinsem stále v hlavě.