Novinky

ANDĚL 2001: Kryštof - rebelové či reklamní agenti?

7.3.2002 byly uděleny v pořadu s názvem Anděl 2001 ceny Akademie populární hudby za minulý rok. Rozruch udělala skupina Kryštof. Nepřišla si převzít svou cenu a místo toho jsme sledovali managerku, která přečetla jejich prohlášení.
Tímto článkem bych se chtěl pokusit o jakýsi pohled z více stran. Bez toho, aniž bych byl jakýmsi soudcem a rozhodoval o vině či nevině. Nejsem vyloženým zastáncem ani jedné z televizí. Myslím si, že mají všechny, nejen ČT a NOVA, co vylepšovat.
Člověk, který sledoval vyhlášení cen mohl být buď pobaven, rozčilen, smuten, zamyšlen či mu to bylo úplně jedno. Celý pořad na TV Nova bych z mého pohledu hodnotil kladně. Ne výborně, ale kladně. Rozhodně měl lepší kvalitu než předešlé. Už jen hraním naživo postoupil tento pořad kupředu. Vzpomeňme si třeba na dřívější Slavíky či ceny Akademie populární hudby (Gramy atd.) nebo na problémy s moderátory, např. T. Pregnerová. Vítězové seděli na pódiu a sledovali svůj klip. Trapné výmluvy, např. členů Monkey Business: Nemůžeme zahrát, protože nejsme kompletní. Naši zbývající členové jeli zachraňovat památky do Afganistánu apod.
Nyní k nejožehavějšímu tématu večera.

Prohlášení kapely KRYŠTOF
Nesmírně si vážíme všech nominací na ceny Akademie populární hudby "Anděl 2001". Ještě před rokem se nám o takovém úspěchu nezdálo ani v nejtroufalejších snech a jsme velmi šťastni, že jsme se ocitli v tak úctyhodné společnosti. Právě proto je nám stejně nesmírně líto, že se nemůžeme dostavit na závěrečný ceremoniál, spojený s udílením těchto cen, k jehož televiznímu přenosu získala práva Televize Nova. Nechceme se účastnit přenosu, který si podle našeho názoru Televize Nova koupila od pořadatelů jen proto, aby díky vysoké sledovanosti mohla získat finanční prostředky z reklam, za které ve výsledku nebude vyrábět ani nakupovat kvalitní hudební pořady, ale bezpochyby další prostoduché telenovely nebo estrády, o kterých si myslíme, že kazí vkus naší společnosti. Nominace a ceny Akademie populární hudby "Anděl 2001" vypovídají o kvalitě, kterou podle našeho názoru Televize Nova neprezentuje, ale zajímá ji až tehdy, když na ní může vydělat. A tomu se my nechceme propůjčit. Jsme přesvědčeni, že bychom tak zklamali okruh našich příznivců. Byli bychom rádi, kdyby toto naše prohlášení neovlivnilo rozhodování členů Akademie populární hudby, protože se jedná skutečně jen o náš názor na programy TV Nova.

TV N@VA
Ano, TV Nova nevysílá nijak kvalitní pořady. Hodně lidem vadí telenovely a různé seriály. Ovšem uvědomme si, že Nově český divák neplatí. Musí si vydělat sama. Až bude dostávat stejné prostředky jako ČT a bude vysílat stejné pořady jako doposud, pak to bude příšerné. Doposud se však musí chovat tak aby vydělala. Musí hospodařit tak, aby měla na svůj chod. To ovšem podporováním kvalitní hudby nedosáhne. Nemůže propagovat něco, co samotné gramofirmy "nechtějí". To by byli sami proti sobě. "Musí" podporovat to co, chtějí vydavatelství. To, co je "žádané". To, z čeho je zatím nejvíc peněz. I přes převážně nekvalitní programovou skladbu ovšem dává celkem velký prostor hudbě (kvalitní či nekvalitní). V pořadech jako Vabank (dříve také Rande) dostávají hudební skupiny místo na svou prezentaci. Také ve Snídani s novou dostávají často prostor méně známé hudební skupiny. Ať už k verbální či hudební prezentaci. Dále jsou tu Rozjezdy pro hvězdy, Dobroty, Lucie na bílo atd. My sami se musíme zamyslet. Pokud těch, kteří nebudou sledovat telenovely, estrády atd. bude přibývat tak tím méně se to TV Nova vyplatí. My máme ve své moci ovládání televize. A my přeneseně určujeme co na Nově bude.

ČT
Po tzv. krizi v ČT se změnilo jen to, že mizí různé diskusní pořady a vznikají pořady, které mají na Nově své "bratříčky" (Gladiátor - Nejslabší máte padáka atd.). Takové pořady jako Šípková Růženka se blíží nenáviděným telenovelám. ČT pouští pořady, jako Předčasná úmrtí o P. Kalandrovi. V tomto dílu říkají dva učinkující, že jedním z "největších" zážitků bylo, když si s dotyčným dali marihuanu resp. LSD. Ovšem nechci říct, že pouští jen takové pořady. Od nového roku vznikly nové hudební pořady, které obohacují hudební spektrum v českých televizích. Ale i nad těmi se vznáší stín. Během minulého a tohoto roku jsem už třikrát viděl vystoupení skupiny Monkey Business a další vystoupení skupin s nimi "spolčenými" (J.A.R., Sexy dancers). Jak se tedy do ČT dostat?

"Mario Feinberg v rozhovoru pro MF DNES vyprávěl, jaký problém měl dostat klip do České televize, a když ta stejná televize jej krátce po jeho smrti vysílá, je z toho člověku všelijak."
(Valerián Molotov - 21. 4. 2000)

Hudební pořady obvykle začínají okolo 23 h. Pro teenargery je tedy jen jednou týdně Medůza. Bylo tu i Letadlo. To bylo ovšem zrušeno.
Nechci říct, že by kapela Kryštof neměla pravdu, ale také si musíme přiznat, že se dotýká jen části problému. Problémy jsou, ale ne jen v TV Nova. Vztah české hudby k televizím se nijak neliší od ostatních subjektů (sport atd.). Všude mají hlavní slovo především peníze a vlivní přátelé. Televize na sebe navzájem hází špínu. Dělají však všechny totéž. Příspěvky do různých pořadů se často sestřihávají tak, že z dané myšlenky vyjde na obrazovce úplně něco jiného. Co se týče hudebních pořadů, ty často ovlivňují vydavatelské firmy. Je tu také otázka peněz a hospodaření.
Problém okolo TV Nova vidíme a slyšíme všude okolo. Jak ovšem hospodaří ČT? V brněnském studiu "zmizelo" přes 40 milionů. Pak dojde k tomu, že se zruší takové pořady jako Letadlo.
"Například mě mrzí, že kompletně zpracovanému projektu jako Letadlo (se standardními parametry, z kterých se vypočítal rozpočet) byl během jednoho roku zkrácen rozpočet na polovinu. Při zachování veškeré náročnosti, na kterou se připravoval. Stalo se to nenápadně, v rámci utahování kohoutků, po různých deseti tisících, až jsme se dostali na půlku. A nikdo nám k tomu neřekl ani popel."
(rubrika Strictly Business, rozhovor s Mojmírem Kučerou, který vytvořil pořad Letadlo, R&P - leden 2002)

Nemluví se také o tom, jaký dopad měla stávka zaměstnanců ČT, ať už je názor na ni jakýkoliv. Ale taková situace není jen v ČT a Nově. Také Primu obestírá jakási mlha nevědomosti a TV3 není taky úplně zdravá. Divák jen kroutí hlavou. V tomto mediálním humbuku, který nám často jednostranně nabízí některá z TV, se pak objeví prvky jejich boje mezi sebou či s tím co jim "nesedí".
Např. TV Nova nevysílá klip skupiny Kryštof - Ženy. Je prý kontroverzní. TV Nova prý dokonce kapele Kryštof zavřela své dveře. Co z tohoto guláše vzniká? Největší hit léta je Mumuland, na který většina lidí nadává. Ve Slavíkovi je Skokan roku L. Mareš. Rádia během hodiny vychrlí buď hit Mumuland, Lunetiky, Holki či Holky z naší školky, Řidič tvrdej chleba má a hit Marcel. Proč mají stát kvalitní kapely v pozadí české scény. Kapely, které nebýt vydavatelství Indies a podobných, by nikdo nevydal. Je plno, které si musí sami vypalovat svá CD.

"Kdyby takoví Priessnitz hráli v Anglii, jsou už těžce za vodou, prodávají tisíce desek a jsou z nich megahvězdy. Podobný osud má spousta jiných domácích kapel."
(R. Krajčo, rubrika Muška, R&P - leden 2002)

Vše má své pro a proti. Buďme proti tomu, že čeští hudebníci jsou často svázání nařízeními vydavatelství. Na místo kvalitní české hudby se vydávají různé braky. Proti cenám CD. CD skupiny Lucie - Slunečnice se někde prodávalo dokonce za cenu přes 500,- Kč. Načež různé taneční ligy seženete za 250,- Kč. Namísto snížení cen se však CD blokují proti spuštění v počítačích. Až nastane doba, kdy toto nebude, pak budou muset všechny televize vysílat to, co bude kvalitní. Pokud si to něčím nezkazíme. Nepoukazujme jen na části, ale na celek. Škoda je, že člověk o něco se snažící se často potká s "házením klacků pod nohy".





Pozn. editora: Stejně jako články ostatní, i tento vyjadřuje soukromý názor a nikoli oficiální stanovisko redakce.